Programma 2024

De tien speerpunten van de N-VA:

 

1. Een eerlijk en transparant bestuur

Met de N-VA mee aan het roer is voor het eerst gezorgd in een stijlbreuk als het aankomt op transparantie en eerlijk bestuur. Elke burger heeft recht om te weten hoe zijn of haar belastinggeld wordt gespendeerd en dat het op een ethisch zuivere en wettelijk correcte manier wordt gespendeerd. De N-VA staat hiervoor garant.

 

2. Sober met uitgaven en slim investeren

De N-VA wil de financiële puinhoop die werd geërfd uit de vorige legislaturen verder saneren met een sober en verantwoord beleid. Er is geen draagkracht meer om nog meer schulden aan te gaan, waardoor het afbouwen van de historische schuld een absolute prioriteit is. Aangezien het verhogen van de belastingen niet op de agenda van de N-VA staat, zullen we in eerste instantie maximaal kijken naar het aanboren van andere inkomsten. De werkgelegenheid gecreëerd door nieuwe bedrijven en een ruimtelijk beleid rond betaalbaar wonen om ook tweeverdieners aan te trekken, kunnen ons hierbij helpen.

 

3. Een warme thuis voor jong en oud

Sint-Truiden heeft een van de meest grijze bevolking van het land. Ons lokaal beleid moet er op gericht zijn om ouderen betaalbare zorg te geven en ze te ondersteunen zodat ze zo lang mogelijk in hun vertrouwde thuisomgeving kunnen blijven wonen. Wanneer dat niet meer mogelijk is moeten er betaalbare alternatieven zoals woonzorgcentra zijn. Maar daarnaast moet onze stad ook maximaal jonge gezinnen aantrekken en dus zorgen voor onder andere voldoende en betaalbare kinderopvang. Er moet ook ingezet worden op faciliteiten waardoor kinderen en jongeren zich echt thuis voelen in onze stad en zich er maximaal kunnen ontwikkelen en ontplooien.

 

4. Onverbiddelijk voor criminaliteit en overlast

Het handhaven van de veiligheid op haar grondgebied is één van de belangrijkste kerntaken van de overheid. Een krachtdadig en consequent lik-op-stukbeleid zorgt voor een veiliger Sint-Truiden. De politiediensten moeten alle nodige ondersteuning krijgen en zoveel mogelijk ontlast worden van administratieve taken. Meer zichtbaar blauw op straat vergroot de veiligheid van de inwoners, zowel in het centrum als in de wijken. Ook sluikstorten en inbreuken op dierenwelzijn moeten harder worden aangepakt.

 

5. De hardwerkende Truienaar centraal

De N-VA wil een beleid voeren ten dienste van het hardwerkende gezin. Wij willen zorgen voor een aangename leefomgeving, voldoende kinderopvang, een vlotte mobiliteit en een efficiënt stadsbestuur zodat jonge gezinnen en tweeverdieners, maar ook alleenstaanden zich thuis voelen. Ook het respect voor onze senioren moet worden vertaald in een betaalbaar kader om te genieten van een rustige oude dag.

 

6. Een gunstig ondernemersklimaat.

Een bloeiende economie is cruciaal voor de welvaart in Sint-Truiden. De N-VA steunt zowel de kruidenier om de hoek als het grotere bedrijf op het bedrijventerrein. Met kernversterkende initiatieven willen we optreden tegen leegstand en verloedering. Met één fysiek en digitaal centraal aanspreekpunt begeleiden we ondernemers actief in hun initiatieven op ons grondgebied.

 

7. Een gestroomlijnde ruimtelijke ordening en mobiliteit

We willen ontwikkelingsperspectief bieden aan iedereen met een ruimtevraag en sturen die kernversterkend, maar met behoud van eigen karakter. We bouwen niet minder, maar slimmer door kwalitatief te verdichten en een efficiënter ruimtegebruik dat het rendement van ons bestaand ruimtebeslag kwalitatief verhoogt en waarbij voldoende plaats en ruimte voor groen en water centraal staan. Hierbij sturen we als beleid maximaal aan op projecten waarbij betaalbaar wonen centraal staat.

 

8. Een warme thuis voor mens en dier

Sint-Truiden heeft een groot asielcentrum, het grootste psychiatrisch centrum van het land en verhoudingsgewijs bijna de meeste sociale woningen van Vlaanderen. Dit is positief voor de tewerkstelling, maar de dalende inkomsten uit personenbelasting en stijgende kosten voor sociale ondersteuning zijn enkele van de negatieve gevolgen. De N-VA wil dat Sint-Truiden een zorgstad blijft, maar geen zorgenstad wordt. De sociale druk moet controleerbaar blijven. Ook de zorg voor dierenwelzijn zit in het DNA van de N-VA verankerd en moet aandacht van het lokale beleid blijven krijgen.

 

9. Een sterk inburgerings- en integratiebeleid

Om een hechte en warme gemeenschap te vormen, is het noodzakelijk dat nieuwkomers zich goed en zo snel mogelijk integreren. Hierbij zijn de kennis van het Nederlands en actief zijn op de arbeidsmarkt cruciaal. Vanuit het lokaal beleid moet ingezet worden op initiatieven om nieuwkomers te integreren, zonder dat hierbij het verhaal van rechten en plichten uit het oog wordt verloren.

 

10. Een toegankelijke stad voor personen met een handicap

De N-VA wil bouwen aan een inclusieve stad waar iedereen zich thuis voelt. Daarom moet er nog meer aandacht gaan naar het voor iedereen toegankelijk maken van gebouwen die publiek toegankelijk zijn. Ook bij de herinrichting van stads- en weginfrastructuur moet nog meer gekeken worden of ook personen met een handicap zich makkelijk en veilig kunnen verplaatsen.

 

 

THUIS IN SINT-TRUIDEN

Sint-Truiden is een prachtige stad met vele troeven. Voor N-VA Sint-Truiden is het dan ook belangrijk dat élke Truienaar daar de vruchten van plukt en zich thuis voelt in zijn stad. In de onderbuik van de burger leeft als maar vaker een gevoel van onbehagen in de samenleving. Niet iedereen ervaart dat hij nog mee is. Mensen hebben het gevoel dat hen dingen worden afgenomen. Ons antwoord op dit onbehagen is de gemeenschap. Gemeenschapsvorming is de kern van onze ideologie.

Het lokaal bestuur staat het dichtst bij de burger. Het kan nog echt beslissingen nemen die ervoor zorgen dat mensen zich blijven ‘thuis voelen’ in eigen buurt. Dat burgers zich ergens goed voelen, verbonden mee voelen, verankerd zijn. Het is voor ons dan ook heel belangrijk dat een lokaal bestuur zijn rol goed en duidelijk invult.

 

Warme, gezonde en aangename thuis

Propere en veilige dorps- en stadskernen met aandacht voor groen en slimme mobiliteit zijn van groot belang. Heel wat buurten en straten werden deze legislatuur aangepakt. Ons grondgebied is dan ook groot en uitgestrekt. Het spreekt voor zich dat dit een kerntaak blijft voor de toekomst.

Waar nodig ondersteunen we ons rijke verenigingsleven dat we terugvinden in onze sportclubs, jeugdbewegingen, culturele verenigingen,… zodat Sint-Truiden een warme, gezonde en aangename thuis blijft. Het verenigingsleven vormt immers mee het hart van onze stad. En dit moeten we zo houden. Ook geloven we in de kracht van responsabilisering.

Personen met een handicap moeten maximaal deel kunnen maken van onze samenleving. Hindernissen, fysiek of mentaal, moeten onder de loep genomen worden en aangepakt waar mogelijk. Een van onze prioriteiten is daarom het verder stroomlijnen van versnipperd beleid met als doel het leven van personen met een handicap te optimaliseren.

 

Nieuwe thuis voor nieuwkomers

Met de N-VA in het bestuur, zetten we ook alle instrumenten in om burgers mee op te nemen in onze gemeenschap. We wijzen nieuwkomers niet enkel op hun rechten, maar ook op hun plichten. We zetten in op Vlaams burgerschap, waarbij we nieuwe Vlamingen integreren in ons verhaal en Sint-Truiden niet alleen een woonplaats, maar ook een nieuwe thuis wordt.

 

Veilige thuis

Voor de N-VA is veiligheid een absolute kerntaak zodat onze inwoners zich veilig thuis voelen. Ons lokaal bestuur staat in voor de veiligheid van onze burgers. We stellen paal en perk aan straffeloosheid en zetten daarvoor alle beschikbare instrumenten in. Overlastproblemen blijven we aanpakken met systematische, doelgerichte acties en laten we niet etteren. Integendeel, we drijven deze acties op waar nodig om een duidelijk signaal te geven aan de plegers van overlast. De uitlopers van het criminele circuit binnen de reguliere economie bestrijden we via bestuurlijke handhaving.

 

Beheerd als goede huisvader

Het verhaal van de N-VA is ook een verhaal van bestuurders die hun gemeentefinanciën als een goede huisvader beheren. Voor ons is dit essentieel. We leven niet boven onze stand, maar zetten de tering verder naar de nering. De voorbije legislatuur was op dat vlak een hele uitdaging. Enerzijds erfden we een historische schuld. Anderzijds volgden zowel lokale, bovenlokale als internationale uitdagingen elkaar op. De N-VA staat voor welvaart voor al haar inwoners. Vlaamse welvaart. Dat vraagt een sterk lokaal bestuur, met de nodige bevoegdheden en middelen om voor onze burgers beleid te voeren. Efficiëntie en goed management staan hierbij centraal.

 

Welvarende thuis

Lokale bedrijven zijn de basis van onze welvaart en moeten alle kansen krijgen. N-VA Sint-Truiden wil ondernemers ondersteunen in de uitrol van hun plannen, mee ruimte geven aan ondernemen en bijgevolg Sint-Truiden maximaal welvarend maken. Getuige hiervan bijvoorbeeld de intense samenwerking tussen de dienst lokale economie en ruimtelijke ordening die deze legislatuur op poten gezet werd om ondernemers efficiënt te leiden naar het juiste project.

Soms moet je als lokaal bestuur ook ‘neen’ zeggen. Maar wanneer een ‘ja’ kan, moet dit verdedigd worden. Moeilijke keuzes moeten volgens ons consequent verdedigd worden als ze nodig zijn om de welvaart van de burgers te beschermen.

Mensen of gezinnen die zich bevinden in een moeilijke financiële situatie moeten de juiste ondersteuning krijgen. Armoede bestrijden doen we niet door geld uit te delen, maar door mensen sterker te maken en meer weerbaar. We doen dit door mensen aan een vorming of een job te helpen. Voor wie het moeilijk heeft, wordt gezorgd en bieden we het juiste vangnet aan.

 

Thuis in Vlaanderen, thuis in Sint-Truiden

N-VA-gemeenten zijn gemeenten waar Vlamingen zich thuis voelen. We garanderen dan ook uw veiligheid, bieden u ankers en beschermen uw manier van leven. We creëren welvaart voor burgers, voor bedrijven, voor Sint-Truiden, voor Vlaanderen. Dit is ook de kern van ons lokaal N-VA-programma voor Sint-Truiden.

 

Bestuur: organisatie en financiën

Het lokale bestuur fungeert als een spil in een netwerk van veel publieke en private spelers. Burgers, verenigingen en bedrijven hebben er alle belang bij dat de gemeentelijke organisatie zo vlot mogelijk werkt. Wanneer ze een beroep willen doen op de dienstverlening, hebben ze er geen boodschap aan om van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Ze willen zo snel en zo goed mogelijk geholpen worden. Bovendien is een goed werkende organisatie ook gewoon goedkoper.

In een veelzijdige organisatie zoals een lokaal bestuur biedt een geïntegreerde aanpak – wat ons betreft – een betere garantie op succes. We pleiten voor een organisatie waarbij de verschillende diensten elkaar aanvullen en versterken en er ook over de beleidsdomeinen heen een gecoördineerd beleid wordt gevoerd.

Een lokaal bestuur functioneert op geld dat afkomstig is van burgers en bedrijven; we moeten er dus uiterst omzichtig mee omspringen. Elke euro kan maar één keer worden uitgegeven. Voor de N-VA moet het stadsbestuur zich dan ook spaarzaam opstellen en duidelijk gefundeerde keuzes maken. De overheid kan en moet niet alles op zich nemen of ondersteunen en kan ook niet iedereen subsidiëren. Waar de private sector een degelijke dienstverlening aanbiedt, moet een lokaal bestuur niet zelf optreden.

Waar een faciliterende rol voldoende is om nieuwe private initiatieven te doen floreren, moet een lokaal bestuur die taak niet naar zich toetrekken. Kortom, de overheid moet zich op haar kerntaken focussen. Een slanke overheid vermindert niet alleen de belastingfactuur, maar biedt ook de ruimte voor de gemeenschap om zelf initiatief te nemen en verantwoordelijkheid op te nemen. Wat de burger zelf kan, doet de overheid niet noodzakelijk beter of goedkoper.

 

Begroting

Zoals gezegd functioneert een lokale overheid met het geld van de burger. Het verleden heeft bewezen dat transparantie en een begroting in evenwicht cruciaal zijn om een omzichtig en verantwoord financieel beleid te kunnen voeren.

De begroting van de stad Sint-Truiden gaat echter gebukt onder een zware en historische leninglast die in de vorige legislatuur (2012 – 2018) volledig ontspoorde. Zo werden we deze legislatuur geconfronteerd met meer dan 30 miljoen euro aan verdoken schulden van de vorige meerderheid, die nu wel in de officiële cijfers zijn meegenomen en waar voortaan dus rekening mee wordt gehouden. Maar ook ondoordachte beslissingen uit die vorige legislatuur zoals de erfpacht van de Minderbroeders-site, de bouw van de GAZO, etc. hadden zelfs deze legislatuur nog een negatieve impact van tientallen miljoenen euro op de begroting. Ook de beslissing van 2017 voor de vernieuwing van het zwembad zal ons nog decennia meer dan 2 miljoen euro per jaar kosten en daar stopt het zelfs niet.

Om aanvaardbaar en draaglijk te zijn, dient de schuldenlast ernstig afgebouwd te worden. Er zijn helaas geen toveroplossingen om dit op korte termijn te realiseren. Dit vereist een langetermijnvisie die gericht is op het verhogen van de stadsinkomsten en dit bij voorkeur zonder de bestaande belastingen te verhogen.

Wij willen dan ook niet bij de pakken blijven zitten, maar wel werken aan de toekomst van onze mooie stad. Daarbij moeten we, zeker in de huidige budgettaire context, keuzes durven maken. Als de N-VA willen we nadrukkelijk blijven inzetten op beperkte, maar slimme en gerichte investeringen voor de toekomst, terwijl we tegelijk ook besparen op exploitatie.

Blijven investeren is noodzakelijk voor de toekomst van onze stad, terwijl het overheidsbeslag zonder twijfel beperkt moet worden. Om dat te bereiken mag wat ons betreft geen gebruik gemaakt worden van oppervlakkig oplapwerk.

De eerste jaren van deze legislatuur werden weliswaar vooral gekenmerkt door het nemen van crisismaatregelen in Corona-tijden, maar met de N-VA aan het financiële roer is uiteindelijk wel gezorgd voor absolute financiële transparantie, alsook een begroting in evenwicht die ook het begin betekende van het structureel afbouwen van de stadsschuld. Zo werd in 2023 alleen al de schuld met bijna 2,5 miljoen euro netto verminderd. Bovendien willen we dat ritme van schuldafbouw stelselmatig verhogen, zodat onze stad op langere termijn weer meer ademruimte krijgt om het investeringsritme op te drijven.

Een goed financieel beleid is bovendien gebaseerd op feiten en analyses en houdt rekening met zowel de korte als de lange termijn; ook hier zullen we nog meer op inzetten, zonder dat we geld steken in overbodige studies.

Tot slot moeten we het financieel beleid zowel voor de eigen organisatie als voor de burgers simpel houden. Eenvoud is het kernbegrip.

 

Verantwoordelijk financieel beheer

We organiseren aan het begin van de legislatuur uitgaventoetsingen en een kerntakendebat. We lijsten elke (significante) uitgave, subsidie en premie op en toetsen die aan het oorspronkelijke doel. Zo kunnen we bij het opstellen van het nieuwe meerjarenplan elke euro zo efficiënt en effectief mogelijk besteden.

We gebruiken de gemeentebelastingen als sturende kracht om andere beleidsdoelstellingen te ondersteunen. Denk hierbij aan:

  • de invoering van een leegstandstaks;
  • de invoering van een toeristenbelasting;
  • de belasting op nachtwinkels of hinderlijke bedrijven;
  • de belasting op seksuitbatingen;
  • de belasting op tweede verblijven. 

Nadat onder impuls van de N-VA al de lokale activeringsheffing, de algemene dienstenbelastingen en de belasting op drijfkracht werden afgeschaft, zetten we het rationaliseren van de belastingen verder. Dit doen we onder meer door het verder afschaffen van de diversiteit aan belastingen gericht op ondernemers te combineren met de invoering van een gedifferentieerde onroerende voorheffing. Het is onze voorkeur om dit zo mogelijk budgetneutraal te organiseren, maar tegelijk ook op een sturende manier waardoor er een rechtvaardiger belastingbeleid kan worden gevoerd. Op deze manier kan ook leegstand worden bestreden en het ondernemen in de stadskern worden aangemoedigd.

 

Transparantie

Een transparant beleid richting burgers is voor de N-VA een evidentie. Met de N-VA mee aan het roer is dan ook eindelijk werk gemaakt van het inzichtelijk maken van de stadsfinanciën. Elke burger heeft recht om te weten wat met zijn of haar belastinggeld gebeurt en met de N-VA in het bestuur zal steeds voor die transparantie gezorgd worden.

Maar niet alleen transparantie is essentieel. De N-VA is ook uw garantie op een eerlijk en correct bestuur waar op een ethisch zuivere manier met overheidsmiddelen wordt omgesprongen en waarbij het algemeen belang steeds voorrang zal krijgen op het individueel belang. De N-VA is niet alleen de drijvende kracht achter de verscherpte deontologische code voor lokale mandatarissen, maar gaat vooral ook actief met deze code aan de slag zodat ze geen dode letter blijft.

 

Inkomsten vergroten

Ons streven blijft om de stadsinkomsten te vergroten zonder de belastingen te verhogen.

Daarom is het belangrijk dat onze stad voldoende aantrekkelijk is voor beroepsactieve inwoners. Daarbij zijn zowel een betaalbaar woningaanbod als voldoende werkgelegenheid essentieel. Voor dat laatste is het belangrijk dat we vanuit de stad ondernemerschap aanmoedigen door allerhande ondersteunende initiatieven. Zo hebben we afgelopen legislatuur al ingezet op de uitbreiding van het team lokale economie, maar is er ook werk gemaakt van een digitaal ondernemersloket en werken de diensten lokale economie en ruimtelijke ordening nauwer samen om het vergunningenbeleid zo vlot mogelijk te laten lopen voor ondernemers in onze stad. Op dat laatste zal dan ook nog bijkomend ingezet moeten worden, zodat onnodige administratieve hindernissen voor ondernemers maximaal worden weggenomen.

Uiteindelijk brengen ondernemen en tewerkstelling een domino-effect aan positieve gevolgen met zich mee die ervoor zorgen dat de inkomsten voor onze stad vergroten.

Ook een gericht ruimtelijk beleid rond betaalbaar wonen, maakt onze stad aantrekkelijker voor tweeverdieners om zich hier te vestigen en zal de inkomsten voor onze stad vergroten.

 

Uitgaven verminderen

Objectief gezien draagt onze stad een te hoge personeelskost met zich mee. Afgelopen legislatuur werd dit al voor een stuk opgevangen door het niet stelselmatig vervangen van pensioengerechtigde ambtenaren. Dit mag echter de kwaliteit van de dienstverlening niet in het gedrang brengen. Besparen op personeel is enkel een werkelijke besparing als het alternatief niet duurder is.

Daarom wil de N-VA onderzoeken waar het zelfs goedkoper is om het heft terug in eigen handen te nemen i.p.v. massa’s geld uit te geven aan externe bureaus en firma’s.

 

Personeelsbeleid 

We willen als stad een moderner personeelsbeleid voeren. Hiervoor maken we gebruik van de nieuwe rechtspositieregeling:

  • We willen ervaring nog gemakkelijker laten meetellen evenwaardig aan een diploma.
  • We maken gebruik van onze lokale autonomie om een aantrekkelijker loonpakket op te stellen voor knelpuntvacatures.
  • We willen goed presterende ambtenaren belonen met extra loon of premies.

Bij een modern personeelsbeleid hoort ook een flexibele organisatie waarbij ambtenaren functie-overschrijdend samenwerken. In functie van de behoeften en specifieke noden doorheen een jaar kunnen ambtenaren dan ook in verschillende diensten worden ingeschakeld, waardoor ze meer dan ooit over diensten en afdelingen heen samenwerken voor onze stad.

We willen volop gaan voor een actief bijscholingsbeleid. Bijzondere aandacht moet hierbij gaan naar ambtenaren die in rechtstreeks contact komen met burgers (zoals loketfuncties), zodat zij maximaal ondersteund worden in een klantvriendelijke houding en het actief helpen en begeleiden van burgers met vragen of problemen.

Voor toekomstige aanwervingen blijven we inzetten op contractuele aanstellingen; dit kan onze stad de flexibiliteit geven die nodig is om de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen.

We organiseren het aanwervingsbeleid van onze stad op een snelle en flexibele manier, zodat we goed kunnen inspelen op de evoluties van de arbeidsmarkt. We willen niet dat capabele kandidaten afhaken omwille van lange selectieprocedures- en termijnen.

Onze burgers hebben recht op een neutrale en onpartijdige dienstverlening. Die neutraliteit en onpartijdigheid worden zichtbaar gemaakt door een neutrale kledingstijl voor personeel dat in rechtstreeks contact komt met onze burgers in de openbare dienstverlening en bij contact met externe partners. Religieuze of ideologische symbolen zijn dus niet toegelaten in deze functies.

 

Betrouwbare dienstverlening

We zetten volop in op cyberveiligheid. Onze stad verwerkt grote hoeveelheden persoonlijke gegevens en deze moeten dan ook zo goed mogelijk beschermd worden.

Via een verdere digitalisering van ons burgerloket blijven we investeren in een vlottere dienstverlening. Naast de digitale dienstverlening blijven fysieke loketten uiteraard essentieel.

Voor de interne werking van ons lokaal bestuur willen we blijven investeren in de centralisatie van gegevens. Hierdoor is er minder papierwerk voor inwoners en ondernemers en kunnen aanvragen vlotter behandeld worden.

Ruimtelijke ordening

Maatschappelijke uitdagingen met ruimtevragen

Vlaanderen is nog steeds een lappendeken op vlak van ruimtelijke ordening en onze stad is daar geen uitzondering op. Lintbebouwing en verharding waren jarenlang bijna de regel, ook op plaatsen die ver van voorzieningen liggen of die enkel met de wagen bereikbaar zijn. Daarnaast zorgen druk verkeer en files vaak voor tijdsverlies of onveilige verkeerssituaties. Tegelijkertijd neemt de behoefte aan woningen en voorzieningen toe, onder meer door de gezinsverdunning – de vermindering van het aantal personen per gezin – en de bevolkingstoename. N-VA Sint-Truiden is zich dan ook reeds lang bewust van het feit dat een duidelijk en krachtdadig beleid dat zorgt voor een ruimtelijke ordening die de schaarse open ruimte vrijwaart, nodig blijft.

Het lappendeken aan bebouwing maakt Vlaanderen Europees koploper op vlak van ruimtebeslag en verharding waarvan de oppervlakte blijft stijgen. Dat gaat niet alleen ten koste van landbouw en natuur, maar brengt ook enorme kosten met zich mee door files, aanleg van infrastructuur, nutsvoorzieningen en overmatig ruimtegebruik met veel verharding.

Klimaatverandering heeft ook een impact op ons ruimtegebruik. Het is dus belangrijk om voldoende groene ademruimte te behouden in de bebouwde omgeving. Door een halt toe te roepen aan verharding en meer plaats te voorzien voor groen en water in Sint-Truiden, moeten we in de toekomst beter gewapend zijn tegen de gevolgen van extreme weersomstandigheden. De N-VA staat voor een groene omgeving. En die lijn willen we ook verder doortrekken in de toekomst, denk bijvoorbeeld aan de aandacht voor kwaliteitsvol groen bij nieuwe bouwprojecten. Deze ingeslagen weg zetten we dan ook verder.

Ook wordt elk groter project integraal beoordeeld op het vlak van multimodale bereikbaarheid, toegankelijkheid voor traag verkeer, economische leefbaarheid van de buurt, sociale dienstverlening en de verweving van functies: we kiezen voor een optimaal en zuinig ruimtegebruik. We moeten inzetten op inbreiding – het bouwen binnen de bestaande bebouwing – en verstandig verdichten: steeds kernversterkend en op maat van de woonomgeving en bij de knooppunten van (openbaar) vervoer. Tenslotte blijven we net zoals nu leegstand en verkrotting aanpakken.

We timmeren verder aan een duidelijke ruimtelijke visie, afgestemd op ons mobiliteitsvraagstuk, waar we ontwikkelingen willen stimuleren en waar we de open ruimte en bossen willen beschermen. Leefmilieu, mobiliteit en de economische leefbaarheid van Sint-Truiden moeten deel uitmaken van de ruimtelijke langetermijnvisie van onze stad.

 

Geïntegreerde aanpak: met elkaar, niet naast elkaar

Dit alles vraagt een geïntegreerde aanpak over meerdere beleidsdomeinen, want ingrepen in de ruimtelijk ordening werken door op het mobiliteitsgedrag, betaalbaar woonaanbod, toegang tot landbouwgrond, concurrentiekracht van bedrijven, onze energiebehoefte en de CO2-uitstoot.

Maar net zozeer de manier waarop effecten van de klimaatverandering zoals wateroverlast, droogte en hittestress, lokaal kunnen worden ingeperkt en qua impact ook in de ruimere omgeving gemilderd kunnen worden op lange termijn. Dat overstijgt de lokale autonomie, evenals onze capaciteit en middelen.

We werken daarom met elkaar, niet naast elkaar; zowel tussen het bestuur en burgers/bedrijven als bovenlokaal.

We willen ontwikkelingsperspectief bieden aan iedereen met een ruimtevraag en sturen die kernversterkend, maar met behoud van eigen karakter.

  • We maken optimaal gebruik van het bestaande ruimtebeslag door meer in te zetten op de (her)ontwikkeling van verlaten of verouderde sites en onderbenutte terreinen.
  • We rollen een activeringsbeleid uit voor leegstand, verloedering en onderbenutting van handelspanden. Intussen kan een alternatieve tijdelijke invulling nuttig zijn om de leefomgeving te verbeteren.

We bouwen niet minder, maar slimmer door kwalitatief te verdichten en een efficiënter ruimtegebruik dat het rendement van ons bestaand ruimtebeslag kwalitatief verhoogt.

  • We gaan voor hogere dichtheden door collectief bouwen/wonen in goed ontsloten kernen met een goede concentratie aan basisvoorzieningen.
  • We doen niet zomaar "meer op minder" (appartementisering). Nieuwe ontwikkelingen op strategische locaties getuigen van een goede balans tussen de gebouwen (wonen) en de kwaliteitsvolle publieke groene ruimte in de directe omgeving.
  • We gaan voor meervoudig ruimtegebruik en het delen van ruimte.

Van een eeuwenoude buurtweg tot een onbekend wandelpad of een nieuw doorsteekje tussen wijk en centrum: voor fietsers, wandelaars en ruiters maken trage wegen het verschil. Ze zijn veilig, snel, gezond, mooi en bovenal het verkennen waard. Haspengouw telt tal van deze charmante, vaak nog te ontdekken, voetwegen. Recent werden de trage wegen op ons grondgebied in kaart gebracht. N-VA Sint-Truiden wil het potentieel van deze wegen verder onderzoeken en hier verder op inzetten. Ons strategisch project Trage wegen geven we dan ook een vervolg tijdens de volgende legislatuur.

Voor een uniform beleid bundelen we ruimtelijke ordening en leefmilieu in het takenpakket van éénzelfde schepen, best in combinatie met landbouw (grootste openruimtespeler).

We blijven een beroep doen op de expertise van de GECORO of kwaliteitskamers. We luisteren naar het middenveld en laten ons waar nodig omringen door (externe) deskundigen om projecten succesvol te verwezenlijken.

Voor de N-VA spreekt het voor zich dat we steeds blijven kijken waar we de dienstverlening voor onze burgers kunnen verbeteren, ook in het vergunningenbeleid. Tot slot gaat een goed vergunningenbeleid steeds hand in hand met een goed handhavingsbeleid. Beide aspecten verdienen dan ook de nodige aandacht zodat de juiste processen kunnen worden uitgewerkt, in het belang van een goede, correcte en leefbare ruimtelijke ordening.

Milieu, Klimaat & Landbouw

De uitstoot van CO² verminderen, onze afvalberg verkleinen en ons energieverbruik beperken, zijn goedkoper en efficiënter dan het nemen van corrigerende maatregelen achteraf.

Vanuit het principe dat de vervuiler betaalt, stimuleren we onze inwoners om duurzaam om te springen met water en andere grondstoffen. Het verschuiven van de belastingen van arbeid naar verbruik en vervuiling draagt hier aan bij. Daartegenover staat dat de burger recht heeft op een transparante prijszetting en een efficiënte dienstverlening.

Een gezonde leefomgeving is essentieel en duurzaamheid is een economische evidentie. Hiertoe bijdragen moet een rode draad zijn doorheen het hele beleid (mobiliteit, stadsontwikkeling, economie, ...). De omschakeling naar een duurzame gemeenschap met aandacht voor het milieu mag natuurlijk niet ten koste gaan van de lokale economie. Voor de N-VA is een gezond evenwicht tussen enerzijds milieu en anderzijds economie en maatschappelijke haalbaarheid noodzakelijk.

 

Energie

Het in kaart brengen van de energieboekhouding van onze gebouwen bleek afgelopen legislatuur meer dan een huzarenstuk en is nog steeds een lopend project. Op basis van de uitkomst van deze oefening maken we een prioriteitenlijst om dat energieverbruik stelselmatig naar omlaag te brengen. Het geld dat we op die manier uitsparen wordt telkens opnieuw geïnvesteerd in energiebesparende ingrepen.

Verder willen we zoveel mogelijk subsidies voor energiebesparende investeringen binnenhalen, zodat we hier als lokale overheid, samen met onze burgers, maximaal de vruchten van plukken. Lokaal extra energieverplichtingen opleggen in het vergunningenbeleid bij woningbouw is voor de N-VA uitgesloten.

Ook dienen er bijkomende laadpunten voor elektrische wagens en fietsen geïnstalleerd te worden, met name ook in de ondergrondse parkings. Voldoende en toegankelijke laadinfrastructuur is een onontbeerlijke voorwaarde om elektrisch rijden succesvol te maken en zo te evolueren naar een klimaatneutraal wagenpark.

 

Ruimte geven aan (zuiver) water

Door een goede opvang van het regenwater door bufferbekkens, wordt het rioleringsstelsel ontzien. Daarnaast zetten we maximaal in op hergebruik van regenwater en op waterbesparing in de eigen gebouwen en het openbaar domein.

Er zijn tal van bijkomende voordelen van goed waterbeheer, zoals een betere overstromingsbescherming, wat gezien de gevoeligheid in onze deelgemeenten zoals bv. Zepperen en Velm, zeker geen overbodige luxe is.

Omgezet in concrete maatregelen betekent dit o.a.:

  • Een verdere uitwerking en verfijning van het hemelwaterplan dat we al in uitvoering brachten om te zien hoe we het water, dat afkomstig is van bestaande en geplande wegenis, woningen en (on)verharde oppervlakten, best kunnen verwerken.
  • Bij nieuwe verkavelingen en grote bouwprojecten blijven we inzetten op waterinfiltratiebekkens, wadi’s en speelzones met infiltratie die al in het ontwerp geïntegreerd moeten worden. We leggen voorwaarden op voor een maximaal hergebruik en infiltratie van hemelwater, ook op de wegen.
  • We nemen maatregelen om ook bestaande huizen, bedrijfsgebouwen en wegen te betrekken in een goede hemelwaterhuishouding. We sensibiliseren rond het belang van waterbuffering zoals bv. groendaken, hemelwaterputten met aantoonbaar hergebruik en infiltratiebekkens of -putten voor bestaande huizen en bedrijfsgebouwen. We zorgen ervoor dat regenwater ook maximaal effectief hergebruikt wordt.

We herwaarderen grachten: ecologie en onderhoud gaan hand in hand.

 

Openbaar groen

Om de leefbaarheid van onze stad te verbeteren moet er bij nieuwe ontwikkelingen of bij heraanleg consequent in water en groen op het openbaar domein geïnvesteerd worden. De N-VA staat voor een groene omgeving. In de praktijk wil onze partij dat zoveel mogelijk pleinen en dorpskernen omgetoverd worden tot gezellige ontmoetingsplaatsen voor jong en oud. De inrichting met bomen, zitbankjes, een kiosk en/of speelplein moet uitnodigend werken om het sociale weefsel te versterken.

Het stadspark dient verjongd te worden met heraanplanten van de eerder gekapte bomen. Waar mogelijk wordt gekozen om het onderhoud van ons groen in eigen beheer te doen, bij voorkeur in samenwerking met lokale bedrijven of onder de vorm van sociale tewerkstelling.

 

Fruitteelt en Landbouw

Driekwart van al het fruit in ons land komt uit Haspengouw. Door de groeiende buitenlandse concurrentie en de alsmaar toenemende consolidatie binnen de sector, is het nodig om meer ondersteuning te bieden om te komen tot innovatie en samenwerking met andere sectoren en instellingen.

De stad dient er mee voor te zorgen dat deze sector alle vereiste ondersteuning krijgt voor het garanderen van haar behoud en modernisering, eventueel met onderzoek voor omschakelen naar nieuwe variëteiten of zelfs nieuwe fruitsoorten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een intensieve samenwerking met onderwijsinstellingen waar het lokaal bestuur haar faciliterende rol kan opnemen.

Wonen

Als N-VA Sint-Truiden gaan we voor levenslang kwaliteitsvol wonen voor iedereen. Ons woonbeleid moet inzetten op een aanbod dat, zowel in het sociale als private segment, voldoende divers is. De vraag naar woningen stijgt immers sneller dan het aanbod, wat tot gevolg heeft dat wonen steeds duurder wordt.

Vooral het aanbod aan starterswoningen, woningen voor eenoudergezinnen en vormen die levenslang en aangepast wonen ondersteunen voor ouderen, moeten nog verder uitgebreid worden. Voor de N-VA moet elke inwoner een kwaliteitsvol en betaalbaar dak boven het hoofd hebben, op maat van zijn of haar behoeften, in een aangename en leefbare omgeving.

Belangrijk voor ons is dat de juiste steun en hulp terechtkomt bij de mensen die er écht nood aan hebben. Aan dit verhaal zijn duidelijke rechten en plichten verbonden. Elke vorm van misbruik of fraude binnen het sociaal woonbeleid moet dan ook streng aangepakt worden, aangezien het net de zwaksten in onze samenleving zijn die hier het grootste slachtoffer van zijn.

Daarnaast willen wij de weg van sociale insluiting blijven bewandelen en zien wij inburgering, werk en de kennis van de Nederlandse taal als belangrijke voorwaarden binnen het sociaal woonbeleid.

 

Een betaalbaar en divers woonaanbod

We blijven een beleid aanmoedigen dat renovaties van woningen stimuleert. Daarom richten we opnieuw een centraal loket in waar onze inwoners terecht kunnen met al hun vragen over bouwen, verbouwen, renoveren en energie. Dit loket is ook het centrale aanspreekpunt voor het aanvragen van premies.

We moedigen de private markt aan die een kwalitatief woonaanbod wil bij creëren in onze stad. Een groter aanbod drukt de woningprijzen en zorgt zo voor meer betaalbaar wonen. We stimuleren een woningmix bij grotere bouwprojecten, dit om voldoende diversiteit in ons woningaanbod te bewaren en creëren. We blijven inzetten op het optimaliseren van onze dienstverlening zodat bouwheren steeds de bomen door het bos zien bij het voorbereiden en aanvragen van hun omgevingsvergunning. Hier plukken immers alle partijen de vruchten van.

Het lokaal bestuur moet in de eerste plaats inzetten op het behoud van voldoende kwalitatieve open ruimte. Hierbij is verdichting een belangrijke leidraad. Waar mogelijk en zinvol stimuleren we hergebruik en herbestemming van gebouwen in het kader van wonen.

Sinds 2019 is er een reglement voor de heffing van een taks op leegstaande woningen en gebouwen. Deze zinvolle heffing helpt ons om verkrotting en verloedering van het straatbeeld tegen te gaan. In de toekomst willen we dit reglement verder verfijnen, zodat de juiste doelgroep hier de focus blijft.

 

Een sociaal woonbeleid op maat van de stad en haar inwoners

Sociale woningen moeten er zijn voor de Vlamingen die te weinig middelen hebben om zelf in eigen huisvesting te voorzien. De Truienaar is graag sociaal, maar verwacht ook dat zijn of haar solidariteit terechtkomt bij diegene die het nodig heeft en er recht op heeft.

N-VA Sint-Truiden is van mening dat er bij de realisatie van sociale woningbouwprojecten steeds rekening moet gehouden worden met de sociale draagkracht van de directe buurt en bij uitbreiding de hele stad.

Binnen de lokale toewijzingsreglementen wordt primair rekening gehouden met de lokale binding en met een doelgroepenbeleid. In het verleden realiseerden we reeds twee specifieke reglementen voor senioren en alleenstaande ouders met minderjarige kinderen. Deze weg bewandelen we verder.

Wie een sociale woning huurt, heeft heel wat rechten, maar ook een aantal plichten.

De woonmaatschappij kijkt strik toe op de verplichting tot inschrijving bij VDAB en de kennis van de Nederlandse taal. Voor de N-VA is het bovendien ook belangrijk dat de sociale verhuurder buitenlandse eigendomsonderzoeken bij sociale huurders uitvoert, om misbruik en fraude tegen te gaan.

In Sint-Truiden onderzoeken we de kansen en mogelijkheden binnen het geconventioneerd huren en verhuren. Het gaat hier om woningen die gerealiseerd worden door een private initiatiefnemer of een woonmaatschappij en die worden verhuurd met een huurprijs die minimaal 15% lager is dan de markthuurprijs. Op deze manier willen we meer mensen en gezinnen de kans geven op een betaalbaar dak boven het hoofd.

 

Een kwaliteitsvol woonaanbod in een duurzame woonomgeving

In het kader van woningbouw en grotere ontwikkelingen van woonprojecten moet steeds rekening gehouden worden met de draagkracht van de buurt en de stad. In het openbaar domein moet toegankelijkheid leidend zijn door middel van aangepaste infrastructuur.

We ijveren voor een groter aanbod van aangepaste en betaalbare woningen voor ouderen en mensen met een handicap. Tot slot is het voor ons vanzelfsprekend dat we ondermaatse huisvesting en huisjesmelkerij blijven aanpakken door de beschikbare bestuurlijke maatregelen maximaal in te zetten.

Mobiliteit

Het mobiliteitsvraagstuk is een van de grootste uitdagingen voor onze stad. De vele wegwerkzaamheden, hoe noodzakelijk deze ook waren, hebben de nood aan een overkoepelende mobiliteitsvisie overduidelijk aangetoond. De N-VA wil het ruime mobiliteitsverhaal geïntegreerd aanpakken met respect voor elke weggebruiker en bewoner.

De bewoners en bezoekers moeten aangemoedigd worden om zo veel mogelijk gebruik te maken van alternatieven voor de wagen. Tegelijk stigmatiseren we automobilisten niet: vaak genoeg is er geen andere valabele optie. De N-VA gaat uit van combi-mobiliteit: mensen verplaatsen zich door vlot van de ene op de andere vervoerswijze over te stappen.

 

Centrum

Sinds de invoering van het betalend parkeren in het centrum is de nood aan gratis randparkings acuter dan ooit. Door het verwerven van de ondergrondse parkings Centrum en GAZO, beschikt de stad trouwens over de mogelijkheid om een regierol op te nemen in het koppelen van een parkeerbeleid aan een vlotte mobiliteit. Hierbij moet ook werk gemaakt worden van het op elkaar afstemmen van bovengronds en ondergronds parkeren. Goede parkeerlocaties, vlakbij het centrum zorgen dat de winkelstraten en de Grote Markt verkeersluwer kunnen worden. Hierin is ook een rol weggelegd voor de ondergrondse parkings.

 

Verkeersveilige schoolomgevingen

Een sensibiliseringsactie in samenwerking met de scholen moet een mentaliteitsverandering teweegbrengen. Waar mogelijk kunnen middelbare scholieren gerust een eindje wandelen en hoeven ze niet altijd filegewijs afgezet te worden aan de schoolpoort. Daarvoor zetten we in op “kiss and ride”-zones in de nabijheid van scholen. In het belang van de veiligheid van onze kinderen die te voet of met de fiets naar school gaan, zullen we ook blijven inzetten op het inrichten van fiets- of schoolstraten waar dat nuttig is.

 

Fietsverbindingen

Het fietsen vormt een deel van het Vlaamse DNA. De N-VA wil dan ook dat de fiets herontdekt wordt als snelle en goedkope weg naar school, werk en buurt. Hiervoor moet de stad werk maken van een “totaalplan fiets” met kwaliteits- en veiligheidsnormen voor fietspaden en een onderhoudsplan voor de fietsinfrastructuur, inclusief de beveiliging van de stallingen aan het station en de bushaltes en slimme verlichting op de fietsverbindingen tussen het centrum en onze dorpen. Onze Haspengouwse landschappen zijn dan ook ideaal om rustige fietsverbindingen tussen de dorpen en het stadscentrum te creëren.

 

Toegankelijkheid

Voetpaden houden we toegankelijk: de veelheid aan stoepborden in de winkelstraten worden geweerd en terrassen moeten het voetpad ten allen tijde vrijlaten. Beide belemmeren de doorgang en zorgen voor moeilijke en soms gevaarlijke verkeerssituaties. Bovendien gebeurt er steeds een toegankelijkheidstoets in de omgevingsvergunningsprocedure van gebouwen die publiek toegankelijk zijn.

Daarnaast willen we dat er streng gehandhaafd wordt op het misbruik van mindervalidenparkeerplaatsen.

 

Sluipverkeer

Sluipverkeer kan ontmoedigd worden. De toegelaten snelheid wordt op deze wegen drastisch verlaagd en er komt verkeersinfrastructuur die snel rijden onmogelijk maakt. We maken vooral werk van een strikt handhavingsbeleid op vlak van o.m. overdreven snelheid, gevaarlijk parkeren, en onaangepast rijgedrag, ook van fietsers.

 

Ontsluiting

Een ontsluiting met de E40 is niet voor morgen. De N-VA zou de voordelen van een verbinding alleen maar toejuichen, maar de waarheid is dat een ontsluiting de komende decennia een utopie is. Bovendien is dit van bovenlokaal niveau zodat de lokale politiek niet meer kan doen dan “lobbyen, pleiten en ondersteunen”. We mogen niet aan de zijlijn wachten op een droom die misschien nooit komt. De N-VA wil de koe bij de horens vatten en volop de mogelijkheden die we wél hebben uitspelen: de stad moet aanhoudend op de deur kloppen bij de NMBS en de Lijn om ons openbaar vervoer beter af te stemmen op de noden. Ook een vlottere, lichtenvrije verkeersstroom op de N80 naar Hasselt moet mogelijk zijn.

Sociale zaken en Welzijn

De N-VA ziet Sint-Truiden als een warme lokale gemeenschap, waar er plaats is voor iedereen. Een sterk sociaal weefsel en leefbare buurten staan hierbij voorop. Wie het moeilijk heeft, willen we verder helpen, tot mensen hun situatie hebben verbeterd en weer zelfredzaam zijn.

Met het asielcentrum, het grootste psychiatrische centrum en een zeer actieve sociale woningbouw speelt Sint-Truiden in elk geval een belangrijke rol als zorgcentrum voor de ruime regio. Dit is positief voor de tewerkstelling maar verhoogt ook de sociale druk op onze samenleving. We moeten waken dat we niet afzakken naar een zorgenstad.

Elke inwoner van onze stad heeft namelijk bepaalde rechten, maar hier tegenover staan ook plichten. Deze twee principes moeten in evenwicht zijn.

Sociale uitsluiting en vereenzaming moeten absoluut vermeden worden door de deelname aan het maatschappelijke en gemeenschapsleven te versterken. Sterke buurtnetwerken zorgen ervoor dat mensen verankerd zijn in hun eigen leefomgeving en dat mensen naar elkaar omkijken.

Het lokale zorgaanbod moet toegankelijk zijn en focussen op gezondheid, preventie en sensibilisering. Belangrijk: Ook voor wie zorgt, moet er gezorgd worden.

 

Beleid op maat van jonge gezinnen en alleenstaanden

Limburg is de meest grijze provincie van Vlaanderen en binnen Limburg is Sint-Truiden op weg een van de meest grijze gemeenten te worden. Naast goede zorg voor de ouderen in onze maatschappij, is het dan ook cruciaal om te zorgen dat de demografische ontwikkeling van onze stad in evenwicht blijft. Ook om de inkomsten van onze stad op peil te houden, zal het dan ook belangrijk zijn Sint-Truiden voldoende aantrekkelijk te houden voor jonge gezinnen, tweeverdieners, maar ook voor alleenstaanden.

Daarom realiseerden we deze legislatuur ruim 80 bijkomende plaatsen in de kinderopvang. Als lokale partij willen we dan ook verder blijven inzetten op voldoende, flexibele en betaalbare kinderopvang.

Dit voorjaar (2024) nog sloten we ons aan bij Opvang.Vlaanderen, een digitaal platform waar alle opvanginitiatieven gebundeld worden. Vanaf nu kunnen alle ouders makkelijker een opvangplaats vinden voor hun kinderen van 0 tot 3 jaar. Er wonen veel gezinnen met jonge kinderen in onze stad en die kinderen moeten een plaats kunnen krijgen.

We blijven onze regisseursrol opnemen als lokaal bestuur, zowel voor voorschoolse als buitenschoolse kinderopvang. We nemen hierbij de uitdagingen van het BOA-decreet ter harte en zorgen voor een omslag in het opvanglandschap en aanbod aan buitenschoolse activiteiten.

Waar mogelijk worden voorrangsregels ingebouwd voor ouders die werken of een opleiding volgen met het oog op tewerkstelling.

We streven naar een inclusief en kindvriendelijk gemeentelijk beleid.

 

Zorg, gezondheid en preventie

We stimuleren samenwerking tussen de verschillende gezondheidsactoren binnen de eerstelijnszone.

We ondersteunen en communiceren Vlaamse preventie- en sensibiliseringscampagnes op vlak van gezondheid. (Bevolkingsonderzoeken, vaccinaties, …)

We promoten een gezonde levensstijl en dragen dit ook uit naar de eigen stadsmedewerkers. (Gezonde voeding, voldoende bewegen, stoppen met roken, …)

We blijven inzetten op strategisch geplaatste AED-toestellen op ons grondgebied en richten ons nog meer op reanimatie- en eerste-hulpcursussen voor de inwoners.

 

Inclusieve gemeente voor mensen met een handicap

Aandacht voor inclusiviteit in alle lokale beleidsdomeinen staat voor ons als partij voorop. We ijveren voor de aanwezigheid van een toegankelijkheidsambtenaar die hierin een cruciale rol opneemt.

Integrale toegankelijkheid van alle openbare gebouwen en het openbaar domein moet een streefdoel zijn. Zo zorgen we ervoor dat inwoners met een handicap zich zonder zorgen kunnen verplaatsen in onze stad.

We zorgen voor aangepaste activiteiten binnen het lokale vrijetijdsaanbod.

We blijven het gebruik van de European Disability Card (EDC) in onze stad ondersteunen. Voor de uitrol van initiatieven in onze stad is er nog ruimte voor verbetering. Als lokaal bestuur willen we hier zelf het goede voorbeeld geven en maken we hier dan ook verder werk van. De EDC kaart zorgt voor bepaalde maatregelen die de deelname van personen met een handicap aan vrijetijdsactiviteiten moet vergemakkelijken (een korting, voorbehouden plaatsen, vlottere toegang tot attracties, assistentie, gespecialiseerde gidsen,...).

Als lokale partij gaan wij voor prikkelarme momenten tijdens bepaalde evenementen. Een prikkelarm moment geeft mensen met ADHD, autisme of hoogsensitiviteit de kans op een rustige beleving, zonder dat ze overprikkeld raken. Zo kan iedereen genieten van wat er in onze stad te beleven valt. Onze prikkelarme dag tijdens de augustuskermis is hier een mooi voorbeeld van.

 

Een beleid voor senioren in vorm

Het regelmatig uitvoeren van een seniorenbehoeftenonderzoek is volgens ons een nuttig instrument om de noden en wensen van de ouderen in kaart te brengen en mee de leidraad voor toekomstig beleid te vormen.

We zetten verder in op de organisatie van Lokale Dienstencentra (LDC's). Lokale dienstencentra bieden informatieve, recreatieve en vormende activiteiten aan. Die activiteiten zijn specifiek bedoeld om de zelfredzaamheid en het sociale netwerk van de deelnemers te versterken. Daarnaast bieden ze ook hulp aan bij taken uit het dagelijks leven.

Concreet willen we de seniorenverenigingen, scholen en jeugdverenigingen – in samenwerking met de lokale dienstencentra – ook stimuleren om vereenzaming actief op te sporen. Bijvoorbeeld via een sneeuw- en vuilnistelefoon: via deze lijn helpen vrijwilligers bejaarde buurtbewoners om sneeuw te ruimen en vuilnisbakken of -zakken buiten te zetten.

Het lokaal bestuur bundelt alle relevante informatie voor ouderen in een ‘Seniorengids’.

We maken ook een prioriteit van alle mogelijke omkadering op vlak van zorg- en verzorgingsaanbod zodat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen: warme maaltijden aan huis, gezinshulp, thuiszorg, … Ook willen we een beleid voeren op maat van een ‘dementievriendelijke gemeente’.

De vergrijzing zal de komende jaren in Sint-Truiden een enorme impact hebben op onze samenleving. Onze Truienaars, die hier heel hun leven hebben gewoond en gewerkt, hebben recht op een zorgeloze oude dag. Een goede publiek-private samenwerking moet het mogelijk maken dat dit zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving kan gebeuren.

 

Een gericht beleid om armoede structureel aan te pakken

De problematiek van armoede in het algemeen en kansarmoede in het bijzonder, is een grote zorg voor onze partij. De N-VA wil een zo groot mogelijke welvaart voor elke Vlaming en Truienaar en wil dan ook een beleid voeren dat erop gericht is mensen structureel uit armoede weg te krijgen.

De N-VA gaat ervan uit dat armoede geen bewuste keuze is en dit al zeker niet voor kinderen die in armoede geboren worden. Mensen in armoede moeten dan ook voldoende ondersteuning krijgen om hun situatie en toekomst zo goed mogelijk te verbeteren. Zeker voor kinderen die in armoede geboren worden, is het zo dat zij maar goed geholpen kunnen worden indien hun volledige gezinssituatie kan worden verbeterd.

Armoedebeleid vanuit de overheid moet zich focussen op de meest kwetsbaren. Wie niet kan werken en hulpbehoevend is, moet hulp en ondersteuning krijgen. Zij moeten gerichter, beter en doelmatiger worden ondersteund. Als we meer mensen aan de slag krijgen kunnen we beter voorzien in de noden van die meest kwetsbare groep.

Voor de N-VA blijft een job de belangrijkste garantie tegen armoede. Het kan generatiearmoede doorbreken, zorgt voor meer schouders om onze sociale zekerheid te dragen en verzekert een sterke sociale bescherming in de toekomst.

Werklozen- en zoekenden moeten zo snel als mogelijk instappen in een traject naar werk. Een vaste betrekking binnen het regulier economisch circuit moet hierbij, indien mogelijk, het uiteindelijke doel zijn. De N-VA wil hierbij als lokale overheid de samenwerking met de VDAB verder uitbouwen om zo de werkzaamheidsgraad in onze stad te maximaliseren. Ook de responsabilisering van werklozen om terug actief te worden op de arbeidsmarkt is hierbij een prioriteit voor de N-VA. Voor ons is een evenwichtig en betaalbaar armoedebeleid immers een verhaal van rechten, maar ook van plichten.

Mensen in armoede moeten kunnen rekenen op begeleiding om na te gaan of ze hun rechten volledig uitgeput hebben, alvorens bij het OCMW bijkomende steun aan te vragen.

Er zijn tal van premies, tegemoetkomingen en voordelen die gelden voor specifieke doelgroepen. Omdat deze premies en voordelen meestal niet automatisch worden toegekend en omdat er zoveel verschillende tegemoetkomingen zijn, moeten mensen eerst deze aanvragen in orde brengen en hun situatie dan evalueren.

We willen inzetten op de sociale integratie van kansengroepen en sociale uitsluiting gericht tegengaan. Het aanbieden van betaalbare warme maaltijden aan kansengroepen en de oprichting van een sociale kruidenier is volgens ons een belangrijke meerwaarde. N-VA Sint-Truiden is dan ook blij dat het de afgelopen legislatuur mee haar schouders kon zetten onder het opstarten van de sociale kruidenier met de hulp van een lokale serviceclub.

In samenwerking met het Huis van het Kind willen we dat er ingezet wordt op trajecten rond de kennis van het Nederlands bij ouders met een migratieachtergrond, thuistaal, huiswerkbegeleiding en opvoedingsondersteuning.

Participatie van kansengroepen aan vrijetijdsactiviteiten moet verder bevorderd worden. We introduceerden hiervoor al de UiTPAS, die mensen in armoede het recht geeft op een kansentarief bij deelname aan vrijetijdsactiviteiten. Het bestaan en de mogelijkheden van deze UiTPAS brengen we nog meer onder de aandacht en breiden we uit waar mogelijk.

We vinden het als lokale partij belangrijk dat de sociale diensten van het OCMW bij de steunaanvraag van een burger steeds een grondig sociaal en financieel onderzoek voeren en ook een huisbezoek brengen, om zich te vergewissen van de staat van behoeftigheid. Indien er bijkomende problematieken zijn, moet er accuraat doorverwezen kunnen worden naar andere actoren die kunnen zorgen voor de nodige sociale en medische ondersteuning (bijvoorbeeld in geval van drugproblemen etc.).

Ons sociaal stelsel moet daarvoor rechtvaardig én betaalbaar blijven. We zijn streng voor misbruik en pakken sociale fraude aan. Uiteindelijk is ons beleid erop gericht mensen sterker en meer weerbaar te maken, zodat de door de overheid aangereikte hulp en steun maximaal dienen als springplank naar een structureel beter leven.

 

Jeugd en Onderwijs

Elk kind in Sint-Truiden verdient gelijke kansen. Onze jeugd moet zorgeloos kunnen opgroeien in een samenleving die hen ondersteunt in hun persoonlijke ontplooiing en waar ruimte is voor individuele ontwikkeling in de breedste zin van het woord.

 

Flankerend onderwijsbeleid

Steden en gemeenten hebben de opdracht om een flankerend onderwijsbeleid te voeren. We vinden dat dit flankerend onderwijsbeleid, waarbij de gemeente een sector- en netoverschrijdende regierol op zich neemt, verder moet worden uitgebouwd. We willen die opportuniteit optimaal invullen, bijvoorbeeld door ouders meer te betrekken bij de opleiding van hun kind en aandacht te hebben voor de taalproblematiek bij achterstand. Dat komt uiteindelijk de hele lokale (school)gemeenschap ten goede. Zo nam de N-VA het initiatief voor de opstart van het succesvolle BENO-project in Sint-Truiden waar we op willen blijven inzetten.

Daarnaast zetten we met N-VA Sint-Truiden sterk in op het voorzien van ochtend- en avondtoezicht in alle scholen op ons grondgebied. We willen met de N-VA bekijken hoe we dit nog kunnen maximaliseren om werkende ouders wat meer tijdsruimte en flexibiliteit te gunnen. Bovendien kan dit toezicht ‘creatief’ ingevuld worden, bijvoorbeeld met huiswerk-, taal- , lees- en bewegingsprojecten.

Voor onze standpunten rond buitenschoolse kinderopvang verwijzen we graag naar de rubriek Sociale Zaken en welzijn, en in het bijzonder naar het onderdeel rond ons beleid op maat van jonge gezinnen.

Als N-VA zetten we actief in op het multifunctioneel en gedeeld gebruik van schoolinfrastructuur. Daarom willen we in overleg met de verschillende schoolnetten de schoolgebouwen ook buiten de schooluren openstellen voor het verenigingsleven.

We willen ondersteuning bieden aan scholen die geconfronteerd worden met de problematiek van roken, vapen, alcoholaankoop- en gebruik door minderjarigen tijdens de schooluren.

We zorgen voor verkeersveilige schoolomgevingen zoals al omschreven in de rubriek Mobiliteit.

 

Kinderen, Jongeren en de stad

Uitnodigende voorzieningen waar jongeren kunnen samenkomen, spelen, skaten en rondhangen, zijn voor de N-VA onontbeerlijk in onze stad. Wederzijds respect met omwonenden is hierbij uiteraard noodzakelijk.

Rondhangende jongeren voeren niet per definitie iets in hun schild, maar willen meestal gewoon een fijne tijd doorbrengen, samen met leeftijdsgenoten.

Ook vinden we logistieke ondersteuning aan jeugdverenigingen- en clubs een taak voor de lokale overheid.

N-VA Sint-Truiden blijft ook inzetten op de ontwikkeling van speelpleintjes. Hierbij gaat onze focus eerder naar kwaliteit dan naar kwantiteit. Een mooi voorbeeld hiervan is het nieuwe speelplein “Het Burchtje” dat in Brustem werd aangelegd en mooi geïntegreerd is in de site van de gerestaureerde burchtruïne.

 

Mentaal welzijn bij jongeren

Ook mentaal welzijn bij jongeren verdient de nodige aandacht. Cijfers tonen een toename aan van mentale problemen bij jongeren waarbij zij zich vaak geïsoleerd voelen en wegvluchten in de digitale online wereld. De N-VA wil die alarmerende tendens doorbreken en jongeren alle kansen bieden om ook een boeiend sociaal offline leven te leiden en hen meer weerbaar te maken voor de valkuilen van de online wereld.

Sport

Veel kinderen, jongeren en ook volwassenen – senioren inbegrepen – willen op een recreatieve manier aan sport of cultuur doen. Zonder behoefte aan intensieve trainings- en competitieschema’s of uitgebreide lessenpakketten.

Naast de lichamelijke effecten zijn sport en beweging ook positief voor de mentale gezondheid. Daarom wil de N-VA werk maken van een “sport voor allen”-beleid. We willen de uitbouw van een meer recreatief aanbod op vlak van sport en cultuur(-onderwijs) aanmoedigen en ontwikkelen.

 

Subsidies

Financiële subsidies aan sportverenigingen op stedelijk niveau horen voornamelijk terecht te komen bij het faciliteren van de recreatieve sporter, jong en oud. Het is niet de bedoeling dat de stad mee instaat voor het financieren van zakenmodellen van sportclubs waarvan uiteindelijk alleen trainers of competitieve sporters financieel beter worden.

Onze partij wil clubs logistiek blijven ondersteunen bij het organiseren van evenementen en het materiaal van de uitleendienst gratis ter beschikking stellen van sportclubs.

De N-VA wil een eenvoudigere subsidieregeling voor sportverenigingen, waarbij deze laatste ook geresponsabiliseerd worden. Sportverenigingen moeten financieel gestimuleerd worden om zelf mee te investeren in hun huisvesting of om hun lokalen te delen met andere (sport)verenigingen.

 

Sport voor allen

De N-VA wil de nadruk leggen op recreatief sporten en bewegen voor iedereen. Competitie is niet voor iedereen weggelegd maar dat mag niemand tegenhouden om aan een sport te beginnen of zich vaker te voet of met de fiets te verplaatsen. Drempelverlagende initiatieven voor recreanten moeten ondersteund worden.

Cultuur, Toerisme en Monumentenzorg

Van een gemeente een gemeenschap maken, dat is voor de N-VA waar het echt om draait. Het belang van het sociale weefsel in buurten en wijken mag niet onderschat worden. Wat de Truienaar in zijn of haar vrije tijd doet, kan perfect bijdragen aan de versterking van deze sociale cohesie. Denk maar aan het verenigingsleven, het vrijwilligerswerk, de buurt- en wijkwerking, de jeugdwerking en het culturele en sportieve aanbod in onze stad. Dit zijn stuk voor stuk belangrijke bouwstenen om mensen te verenigen en aan gemeenschapsvorming te doen.

Als zesde monumentenstad van Vlaanderen telt Sint-Truiden tal van historische bezienswaardigheden die de moeite waard zijn om te bezoeken. We zijn het centrum van de Haspengouwse fruitstreek en hebben meer dan 250 beschermde monumenten. Dit maakt van Sint-Truiden een stad met enorme toeristische troeven.

De N-VA gaat voor een stadsbestuur dat zorg draagt voor haar cultuur en erfgoed. We werken verder aan onze duurzame en strategische visie voor onze monumenten en ijveren voor bijkomende financiële middelen om het stadspatrimonium in haar waarde te herstellen en behouden.

 

Monumenten

Na meer dan 30 jaar in de stellingen, werkte de N-VA eindelijk de restauratie van de burchtruïne van Brustem af. Dankzij onze goede samenwerking met onder andere Vlaanderen en erfgoedorganisatie Herita, konden we ook de dossiers opstarten om kasteeldomein het Speelhof opnieuw in ere te herstellen en de Abdijsite een nieuwe invulling te geven als erfgoedlab.

Ook verschillende andere monumentale gebouwen zijn aan restauratie toe. Het betreft hier stuk voor stuk dossiers met een stevig kostenplaatje, waardoor restauratiedossiers om een spreiding in de tijd vragen. De stad moet zijn rol als eigenaar of erfpachter ten volle benutten en een bestemming geven aan de gebouwen.

De N-VA ijvert voor een grotere participatie van de plaatselijke kerkgemeenschap om meer financiële verantwoordelijkheid op te nemen in het beleid van de parochiekerk. We willen het debat voeren of het in een geseculariseerde maatschappij te verantwoorden blijft om een stad te belasten met restauraties en onderhoud van kerken.

 

Cultuur

Het culturele aanbod blijft bij voorkeur zeer divers. Minder populaire initiatieven moeten eveneens aan bod komen. Daarnaast moeten we ook oog hebben voor wat er in de ruimere regio gebeurt en zorgen voor een versterkend aanbod.

De troeven van de unieke Academiezaal als voorstellings- en muziekruimte moeten op internationale schaal uitgespeeld worden.

Vergaderzalen- en lokalen in het cultureel centrum kunnen voortaan 12 maanden per jaar gehuurd worden.

Veel Truienaars zijn niet alleen actief in sportclubs, maar ook in (socio-)culturele organisaties, jeugdbewegingen, seniorenverenigingen en nog zovele andere. We respecteren de autonomie van deze organisaties en waarderen de bijdrage die ze leveren aan het verstevigen van het stedelijke weefsel.

De N-VA wil daarom – net zoals voor sportclubs – een sterk ondersteuningsbeleid voor deze verenigingen via het ter beschikking stellen van lokalen en materiaal, via het verlenen van stimulerende impulssubsidies en via het aanbieden van expertise.

 

Toerisme

Haspengouw is een uitgesproken toeristische regio met unieke troeven zoals de lokale fruitteelt, het fiets- en wandelroutenetwerk, ons mooie landschap, het prachtige (onroerend) erfgoed en de vele streekproducten. Op het vlak van toerisme staan beleven en genieten centraal. Daarom willen we verschillende toeristische arrangementen verder uitwerken in samenwerking met onze lokale toeristische actoren.

Als lokale overheid promoten we dit aanbod actief mee en bieden we deze arrangementen ook aan via de plaatselijke logiesuitbaters. Deze uitbaters worden systematisch op de hoogte gehouden van alle mogelijke subsidieoproepen en vormingen, en ontvangen ook informatie over evenementen en geplande openbare werken. We zetten in op periodiek overleg met de lokale toeristische sector om concrete knelpunten en opportuniteiten snel te detecteren.

Via een recente publiek/private samenwerking kon N-VA mee het Haspengouw Camperpark laten realiseren, waarmee een groot stuk van de Haspengouwse leegte op kampeergebied kon worden opgelost. Deze grote toeristische familiecamping op ons grondgebied zal alleen maar een positief effect op het toerisme in onze stad hebben.

Betaalbare toeristische en culturele initiatieven moeten zo vaak mogelijk naar onze stad gehaald worden. Eens per legislatuur moet het mogelijk zijn een groot (inter)nationaal gebeuren (bv. “Theater op de Markt”) naar Sint-Truiden te halen of een grote tentoonstelling in te richten.

Ook willen we inzetten op een horecavriendelijk klimaat en de koppeling maken tussen toerisme en horeca. Een bloeiende en kwalitatieve horeca draagt namelijk in grote mate bij tot de leefbaarheid van een stad of gemeente. Horeca biedt lokale tewerkstelling, verhoogt de toeristische aantrekkingskracht en draagt bij tot een sterk sociaal weefsel.

Veiligheid

Het handhaven van de veiligheid op haar grondgebied is één van de belangrijkste kerntaken van de overheid. Voor de N-VA is veiligheid geen zaak van politie en justitie alleen; het gaat om een collectieve verantwoordelijkheid van burgers en overheid. Burgers zijn voor de gemeente een onmisbare partner in de strijd tegen criminaliteit en overlast. Zij kennen hun buurt immers als geen ander. Ook de gemeente en de lokale politie moeten zelf actief inzetten op de preventie van criminaliteit en overlast. Onze partij gelooft in een doordachte nultolerantie en een lik-op-stukbeleid via GAS om het gevoel van straffeloosheid en het gevoel van onveiligheid bij de burger aan te pakken.

Het stadsbestuur heeft de plicht de veiligheid van alle burgers te verzekeren en onveiligheid integraal aan te pakken. De politie treedt preventief en bemiddelend op waar het kan, kordaat en repressief waar het moet.

Met slimme camera’s kan criminaliteit en overlast worden aangepakt. De camera’s die er zijn moeten dan ook optimaal benut worden en te allen tijde operationeel blijven. Naar drugsdealers toe hanteren we een absolute nultolerantie.

 

Politie

Onze politie moet zich kunnen focussen op haar kerntaken: bestrijding van de criminaliteit en de handhaving van de openbare orde. We stellen een lik-op-stukbeleid voor: overtredingen worden bestraft. Alle Truienaars zijn gelijk voor de wet.

Als N-VA gaan we voor een burgemeester die zorgt voor meer aanwezigheid van politie in het straatbeeld, zeker in buurten die zich lenen tot overlast. Zo is een permanent bijkantoor van de politie in de stationsbuurt wat ons betreft nodig.

De politie moet nóg toegankelijker zijn. Ook in de deelgemeenten en online. De wijkagent speelt een belangrijke rol voor de aanpak van veiligheids- en overlastproblemen. We investeren in een maximale aanwezigheid in de buurt. Bewoners moeten hun wijkagent opnieuw beter leren kennen en als een vanzelfsprekend aanspreekpunt zien.

 

Onveiligheid(sgevoel)

Donkere steegjes en afgelegen speelpleinen moeten beter worden beheerd. Bij het verlichten van paden en wegen moeten we het evenwicht zoeken tussen het veiligheidsgevoel en lichtpollutie. Sensorverlichting, die aanspringt als er iemand passeert, kan hierbij een oplossing zijn.

Het subjectieve onveiligheidsgevoel kan men enkel bestrijden door te luisteren naar de mensen. Hier is een taak weggelegd voor de wijkagent en de stadswachten. Door gesprekken met de wijkbewoners zijn ze uitstekend geplaatst om problemen te signaleren en kunnen ze de sociale controle een handje toesteken.

De wijkwerking moet verder gestimuleerd en gestructureerd worden. Verloederde buurten knappen we op en leegstand moet kordaat worden aangepakt. We laten bovendien niet toe dat het openbaar domein en openbare gebouwen worden geclaimd door groepen overlastplegers. Indien nodig en als laatste optie maken we gebruik van plaats- en toegangsverboden om deze plekken te vrijwaren van overlast.

Als N-VA gaan we voor een burgemeester die overlast als geweld, te luide muziek of vervuiling van het openbaar domein aanpakt. Onze kandidaat-burgemeester zal wanneer nodig zijn politionele bevoegdheden inzetten om het samenleven in onze stad te verbeteren.

 

Drugsproblematiek

Voor de N-VA is de tijd van sussen voorbij. Een nultolerantie voor drugsdealers en een keihard lik-op-stukbeleid zijn aan de orde. Vernieuwende preventiecampagnes voor drank- en drugsmisbruik moeten een blijvende plaats krijgen. Verslaafden moeten naar de nodige hulpinstanties worden doorverwezen.

De N-VA beschouwt drugsgebruikers niet als slachtoffer, maar wel als patiënt: iemand die op weg moet worden geholpen naar een drugsvrij bestaan. Ze hebben het recht om geholpen te worden, maar ook de plicht om aan hun behandeling mee te werken.

We stellen dan ook een driesporenbeleid voor, uiteraard in samenwerking met de hulpverleningsinitiatieven: repressieve aanpak van drugshandel- en verkeer, ondersteuning en begeleiding voor slachtoffers van zowel drugsoverlast als drugsgebruik, en een preventief beleid om de vraag te verminderen (therapie, sociaal-economische maatregelen en sensibilisering van kinderen/jongeren).

 

Sluikstorten

We willen een nultolerantiebeleid voor sluikstorters. Om dit waar te maken laten we anonieme GAS-vaststellers frequent patrouilleren en verhogen we de GAS-boetes drastisch voor recidivisten. Naast de GAS-boete krijgen sluikstorters via een retributie ook de rekening voor de schoonmaakkosten gepresenteerd.

Asiel en migratie

Voor de N-VA is het belangrijk dat nieuwkomers zich snel en goed integreren in onze maatschappij. Daarvoor zijn de kennis van onze Nederlandse taal en een job cruciaal. Bijkomende opvang van asielzoekers op ons grondgebied is voor de N-VA uitgesloten.

Concreet willen we erover waken dat de sociale en economische draagkracht van de gemeente niet wordt overschreden. Er moet een billijke balans zijn, zodat het leefbaar is voor iedereen. De organisatie van het asielcentrum treedt in nauw contact en overleg met de buurtbewoners. Tot slot zorgen we voor voldoende politieaanwezigheid en veiligheid in en rondom het asielcentrum.

We willen allemaal wonen in leefbare en veilige wijken. Daarom is begeleiding en handhaving zo belangrijk. Actief waken over de strikte naleving van alle regels van het samenleven is een noodzaak. We respecteren elkaars eigenheid, maar hechten ook veel belang aan een harmonieuze en warme samenleving. Op het vlak van ordehandhaving speelt de politie kort op de bal. Ze treedt kordaat op wanneer het gedrag en de overlast van enkelen het samenleven onmogelijk maken of verzieken.

Daarnaast voeren we een lokaal retributierecht in voor de aflevering, verlenging, vervanging of hernieuwing van verblijfskaarten. Die retributie bedraagt 50 euro, maximaal één keer per jaar. Wij vinden dit als N-VA niet meer dan logisch: ook eigen inwoners betalen voor de aflevering van hun identiteitskaarten of internationale reispaspoorten.

Verder ondersteunen we de federale overheid in het uitvoeren van bevelen om het grondgebied te verlaten. Een effectief terugkeerbeleid vormt het sluitstuk van een actief migratiebeleid.

We gedogen illegale inwoners niet. Een geloofwaardig terugkeerbeleid staat of valt immers met het uitwijzen van bewoners (in illegaal verblijf) die het grondgebied moeten verlaten. Ook identiteitsfraude gaan we tegen. We schrijven onze lokale administratie in voor opleidingen en vormingen over het herkennen van identiteitsfraude.

 

Inburgering en integratie

Inburgering van nieuwkomers is van essentieel belang voor een succesvolle integratie. Het lokaal bestuur speelt hierin een centrale rol. Want inburgeren is méér dan zich ergens komen vestigen. Inburgering is deelnemen aan de samenleving, bijdragen aan het sociale weefsel, de taal leren spreken en vertrouwd worden met de plaatselijke gewoontes. Maar inburgering is ook een verhaal van rechten én plichten en veronderstelt het aanvaarden van onze waarden en normen. We willen dat nieuwkomers de lokale samenlevingscultuur omarmen en ermee vertrouwd raken.

Inburgering is tweerichtingsverkeer. Onze samenleving biedt voldoende elementen om die inburgering te faciliteren en de nieuwkomer toont respect voor de geldende regels. De N-VA vindt dat we eisen mogen stellen aan de inburgering van nieuwkomers.

Als nieuwkomers niet bereid zijn om de nodige inspanningen te leveren voor hun integratie, dan koppelen wij hier concrete gevolgen aan. Zo begrijpen we dat de weg naar werk soms moeizaam verloopt, maar wie geen echte inspanningen doet om werk te vinden, kunnen we tijdelijk de toegang tot het leefloon weigeren. Hetzelfde geldt voor de wil tot integratie en het aanleren van de Nederlandse taal.

De kennis van de Nederlandse taal is dé sleutel tot integratie in de samenleving en het vinden van een job. Het is een noodzakelijke voorwaarde én een middel tot participatie en emancipatie. We zetten daarom actief in op het voeren van een taalbeleid en de lokale promotie van het Nederlands. Zo brengen we het Nederlands naar de wijken via sport, cultuur en onderwijs. Oefenkansen buiten de les zijn een hulp voor nieuwkomers zoals: naschoolse huiswerkbegeleiding, een taalkoffer op speelpleinen, toegankelijke toneelvoorstellingen, e.d. Dit zijn enkele voorbeelden waarmee we onze taal kunnen delen met de jongeren.

De N-VA moedigt nieuwkomers ook aan om deel te nemen aan het lokale verenigingsleven. Lokale verenigingen zijn niet alleen een goede plek om Nederlands te leren, maar helpen nieuwkomers ook om sterke sociale contacten op te bouwen. Jongeren stimuleren we om deel te nemen aan buitenschoolse activiteiten.

Dierenwelzijn

Dierenwelzijn was vroeger jammer genoeg een verwaarloosde beleidsmaterie, maar dat is veranderd sinds het in 2014 een Vlaamse bevoegdheid werd. Het budget werd door Vlaanderen sindsdien vertienvoudigd. Er werden baanbrekende beslissingen genomen (verbod op onverdoofd slachten, einde van de pelsdierkweek, strengere straffen voor dierenbeulen, …) en er kwam broodnodige, structurele steun voor de dierenasielen.

Er zijn vandaag al veel meer schepenen bevoegd voor dierenwelzijn dan vroeger (zo'n 250, tegenover slechts 95 in de legislatuur 2012-2018). En ook voor Sint-Truiden vinden we dit de logica zelve. Als het van ons afhangt, zal er in de toekomst dus steeds een schepen zijn die de bevoegdheid dierenwelzijn ter harte neemt.

Dierenwelzijn en de dierenwelzijnsproblematiek vergt heel wat specifieke kennis. Als lokaal bestuur heb je dan ook je bondgenoten nodig. Daarnaast is dierenwelzijn een gedeelde verantwoordelijkheid. We zetten dan ook verder in op de reeds bestaande, goede samenwerking met de lokale politie, het dierenasiel, het natuurhulpcentrum en tal van andere waardevolle en belangrijke partners.

Ook denken we na over bijkomende, sensibiliserende initiatieven: Toekomstige baasjes informeren we maximaal voor ze overgaan tot de aankoop van een huisdier. Een huisdier heb je immers niet voor even. En ze horen de beste zorgen te krijgen. We responsabiliseren ook om op het openbaar domein niet voor overlast te zorgen. Streng optreden tegen mensen die dieren opzettelijk kwaad doen en het opvolgen van de klachten ter zake is eveneens een prioriteit. We werken verder samen met de dierenpolitie.

In Sint-Truiden werden reeds vele mooie initiatieven uitgerold: het aanleggen van hondenlosloopweides, een hondenzwemvijver, het recent vernieuwen van de huisdiersticker om hulpdiensten te informeren bij brand, de Valentijnsactie (kortingsbon voor het steriliseren van je kat),…

Een lokaal bestuur kan veel betekenen voor dierenwelzijn. En de burger verwacht dat ook. Terecht, volgens N-VA Sint-Truiden.

Economie en KMO

Het lokaal ondernemerschap vormt de basis van onze welvaart, zorgt voor tewerkstelling en draagt bij tot het welzijn van onze burgers. Daarom willen we ook maximaal kansen bieden aan zelfstandige ondernemers en bedrijven. We maken werk van een positief, open en ondersteunend beleidskader en hebben steevast oog voor de belangen van onze lokale economische actoren. Het opstarten van een permanente dialoog met de belangenorganisaties is hierbij een must voor de N-VA.

De verdere ruimtelijke ontwikkeling van Sint-Truiden moet gebaseerd zijn op een langetermijnplanning in een optimale publiek-private samenwerking. De verdere uitbouw van Brustem bedrijvenpark is in dit opzicht essentieel en kreeg al grotendeels vorm. Daar hoort echter ook de verdere ontwikkeling bij van de gronden die toebehoren aan Droneport, maar eveneens een rationelere invulling van de overige bedrijvenzones waar gestreefd wordt naar het logisch clusteren van bedrijven die synergiën voor mekaar kunnen opleveren.

 

Brustem bedrijventerrein

De prioriteit ligt op het aantrekken van bijkomende bedrijven. Hiervoor wil de N-VA gronden aan interessante voorwaarden ter beschikking stellen en een tijdelijke vrijstelling van grondlasten geven aan bedrijven die aan bepaalde voorwaarden qua nieuwe tewerkstelling voldoen.

Het clusteren van onderzoeksprojecten kan onze regio op de kaart zetten als autoriteit in de ontwikkeling van nieuwe technologieën.

 

Middenstand en lokale handel

De verdere uitbouw van het stedelijk ondernemersloket waar (potentiële) ondernemers een duidelijk en direct antwoord krijgen op hun vragen is noodzakelijk om onze zelfstandigen te ondersteunen. Zij moeten terecht kunnen bij één aanspreekpunt waar ze begeleid worden in hun zoektocht naar oplossingen. Dit moet zich uiteindelijk vertalen in een performante gemeentelijke dienstverlening.

Wegenwerken moeten gestart worden in overleg met de betrokken handelaars. We moeten er waakzaam voor zijn dat eenzelfde handelsstraat niet meermaals per jaar langdurig wordt afgesloten voor grote werken. Om een vlotte bereikbaarheid van onze ondernemers en bedrijven maximaal te garanderen, zal bij de planning en uitvoering in overleg getreden worden met ondernemers.

Leegstaande handelspanden zijn nefast voor het imago van de stad en negatief voor de winkelbeleving van de consument. We willen via renovatiepremies of een tijdelijke vrijstelling van onroerende voorheffing handelaars die een langdurig leegstaand pand in gebruik willen nemen een duwtje in de rug geven. Anderzijds is het ook de bedoeling om loutere speculanten in vastgoed fiscaal te sanctioneren voor het laten leegstaan van panden aan woekerprijzen. De N-VA is ook voorstander van het actief promoten van bewoning boven winkelpanden. Het huidig ruimtelijk kader laat dit al toe, maar om dit extra te faciliteren willen we dit reglementair kader opnieuw onder de loep nemen en bijsturen om beter te kunnen inspelen op de noden van onze stad.

Afgelopen legislatuur werd de samenwerking met de VDAB reeds geïntensifieerd. De koppeling van de openstaande VDAB vacatures aan de digitale stadsapp en het gratis openstellen hiervan voor lokale ondernemers voor het plaatsen van hun eigen vacatures, is hier maar één voorbeeld van. Op dit elan moet in elk geval verder gegaan worden.

Een veelheid aan ondersteuningsmaatregelen zijn vaak goedkoop en kunnen meteen ingevoerd worden:

  • Het project stadsleverancier werd al onder impuls van de N-VA ingevoerd, maar moet nog actiever gestimuleerd worden om zo veel mogelijk aan Truiense bedrijven te besteden.
  • Onze middenstanders moeten met hun klein afval terechtkunnen op het containerpark.
  • We willen een coördinatie van het laden en lossen voor handelszaken in het centrum.
  • De door ons opgestarte rondetafelgesprekken met ondernemers willen we via een adviesraad bestendigen om hen zo actief en structureel te betrekken bij het beleid.
  • Via het organiseren van een regionale jobbeurs, bij voorkeur in samenwerking met de VDAB, plaatsen we lokale werkgevers extra in de kijker.