Wonen en werken in Sint-Truiden

Op 1 juni 2006, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

We wonen in een fijne stad maar heel wat Truienaren zitten uren in de wagen of de trein om te gaan werken, zij het in Hasselt of Genk (de gelukkigen…) dan wel in Brussel of Antwerpen (de minder gelukkigen…).

Voor de laatste groep spreekt men al lang over een verbinding met de E40 als zaligmakende oplossing. Ik trek dit in twijfel: de weg Sint-Truiden-Tienen wordt inderdaad trager en trager, maar het probleem Leuven-Brussel blijft en is niet opgelost met een tijdswinst van 10 min. tot aan de E40. De huidige politici zijn er trouwens in al die jaren niet in geslaagd hun Brabantse collega’s tot toegeeflijkheid te bewegen en eerlijk gezegd verwacht ik hier ook niet veel van in de nabije toekomst.

Moet men daarom bij de pakken blijven zitten? Neen! We moeten zorgen voor meer werk in Sint-Truiden zelf zodat er kan gewoond én gewerkt worden in eigen streek. Kan dit zonder verbinding met de E40? Ja! Het is een drogreden dat er geen bedrijven kunnen zijn zonder autostrade (kijk naar Tenneco (Monroe) en de transportbedrijven die Sint-Truiden rijk is – die zijn er toch ook!). Een gemeente zoals Bree, nog verder van een autostrade, slaagt er toch wel in een bedrijvenpark uit te bouwen!? En dit terwijl ons Brustem Industriepark er schamel bij blijft liggen…

Er is dringend nood aan een professionele aanpak voor het aantrekken van bedrijven. De N-VA Sint-Truiden stelt voor de voorwaarden om o.a. op Brustem Industriepark te "mogen" bouwen drastisch te verminderen en een bedrijvenmanager
aan te stellen om op een actieve manier firma’s te overhalen zich in Sint-Truiden te vestigen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is