Vlaamse subsidies voor restauratie Sint-Quintinuskerk

Op 24 april 2019, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

De stad Sint-Truiden plant een grondige opknapbeurt van de Sint-Quintinuskerk in deelgemeente Gelinden. Voor de restauratie van dit monument ontvangt de erfgoedstad een aanzienlijke subsidie vanuit de Vlaamse overheid van ruim 600.000 euro.

De neoclassicistische Sint-Quintinuskerk in Gelinden werd opgetrokken in 1791. Het gebouw werd in 1998 erkend als monument. Om dit dorpsgezicht verder te beschermen, zal de stad Sint-Truiden de kerk grondig restaureren. Concreet zullen de werken betrekking hebben op de kerkgevels, de glas-in-loodramen en de muren van het vroegere kerkhof. Eerder werden ook al dak- en instandhoudingswerken uitgevoerd.

Vlaamse subsidie

De totale kostprijs voor de restauratie bedraagt meer dan 900.000 euro. Sint-Truiden kan hierbij rekenen op financiële steun van de Vlaamse overheid. De stad heeft namelijk een subsidie van 656.000 euro binnengehaald. Schepen van Monumentenbeheer en Onroerend Erfgoed Jelle Engelbosch: “Als erfgoedstad hechten wij enorm veel belang aan onze monumenten en hun onderhoud. Zij zorgen namelijk voor de uitstraling van onze regio. Daarom ben ik verheugd dat we, met steun van Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois, de Sint-Quintinuskerk in een authentieke staat kunnen bewaren.”

Herbestemming

Na afloop van de restauratiewerken zal de Sint-Quintinuskerk op termijn een nieuwe bestemming krijgen. “Wat de nieuwe invulling van de kerk zal worden, wordt volop onderzocht. Wel moet de herbestemming gebeuren met het grootste respect voor de geschiedkundige, archeologische en culturele waarde van de kerk”, besluit schepen Engelbosch.