Vlaamse subsidies voor aankoop leegstaande handelspanden Stapelstraat

Op 18 oktober 2019

De Vlaamse overheid kent subsidies toe aan Sint-Truiden voor de aankoop van leegstaande handelspanden in de Stapelstraat. Het gaat daarbij concreet om het pand van de voormalige All Press en de huidige nachtwinkel, aan de kop van de Stapelstraat. Schepen van Ruimtelijke Ordening Jelle Engelbosch (N-VA) is tevreden met de overheidssteun: "Dit is geweldig nieuws, want het dossier zat jarenlang muurvast. De Stapelstraat is de toegangspoort naar ons handelscentrum en kampt met leegstand. Dat is natuurlijk geen uitzonderlijk fenomeen, maar wel nefast voor de uitstraling van de stad en de beleving van de consument. Dankzij deze Vlaamse centen kunnen we leegstand gericht aanpakken en verdere verloedering tegengaan."

Stadsvernieuwing

Het stadsbestuur onderhandelt al een tijdje met de verschillende eigenaars maar hoopt zo snel mogelijk tot een effectieve aankoop over te kunnen gaan. "We hanteren dezelfde werkwijze als bij De Manège", gaat Engelbosch verder. "De privémarkt was niet geïnteresseerd wegens verlieslatend, dus moet je als stad je verantwoordelijkheid nemen om dit soort verloederde plekken aan te pakken door er nieuwe projecten te laten ontwikkelen. De subsidies zijn de eerste horde om de zaken eindelijk te deblokkeren en de toegangspoort van ons handelscentrum met zo weinig mogelijk kosten een nieuw gezicht te geven", besluit de schepen.