Videoverslag gemeenteraad augustus 2014

Op 1 september 2014, over deze onderwerpen: Gemeenteraad beelden

Laat ons beginnen met het goede nieuws:

De N-VA-fractie voegde drie agendapunten toe en kreeg er twee van goedgekeurd.

Zo komt er op onze vraag een hondenzwemvijver op het Speelhof en wordt het kerkhof toegankelijker voor mensen met een beperking.

Ons derde punt, laatstejaarsstudenten en jonge bedrijven de kans geven om een concept uit te werken voor de inrichting van het stadhuis, haalde het niet.

De overige agenda hebben we hieronder kort samengevat:

Heb je een bouwvergunning nodig indien je deuren en ramen vervangt?  De meerderheid blijft het antwoord nu al drie maanden schuldig.  Dit weerhield hen er echter niet van om (zonder aanvraag of zonder nazicht) twee renovatieprojecten op te starten.  Strenge regels voor onze burgers, gelden blijkbaar minder als het om het bestuur gaat.  N-VA drong aan om zich aan de eigen regels te houden.

In de Kortenbosstraat wordt een volledig nieuwe wijk ontwikkeld met 22 woningen.  Aangezien dit in woongebied ligt heeft onze partij hier uiteraard niets op tegen en keurde het punt mee goed.  Toch vroegen we de meerderheid om aandacht te hebben voor ons uniek haspengouws landschap.  We moeten zorgvuldiger omspringen met onze vrije ruimtes in de landelijkere gebieden.

N-VA is tevreden dat er eindelijk een oplossing is voor de petanqueclub van Sint-Truiden.  We gaven dan ook volop onze steun voor de huisvesting op Stayen.  Minder tevreden waren we over het feit dat Stayen hiervoor een jaarlijkse vergoeding ontvangt van 7.700 euro.  De burgemeester ontkende dat dat ooit gezegd zou zijn maar N-VA heeft een uitgebreid archief.  In het gezamenlijk persbericht van de stad en Stayen klonk het medio september 2013 nog zo:

"- Stayen stelt de ruimte gedurende 10 jaar kosteloos ter beschikking aan de stad Sint-Truiden."
"-Op dit moment werd het praatcafé onder de tribune enkel gebruikt op wedstrijddagen, omgerekend zo’n 20-tal avonden per jaar. Aangezien de ruimte goed uitgerust is, kunnen we ze zonder probleem
gratis ter beschikking stellen. [..] aldus Marieke Höfte en Peter Onkelinx van Stayen.

De nv Stayen is blijkbaar van idee veranderd en de meerderheid doet alsof haar neus bloedt.

De Truiense meerderheid en correcte, objectieve vertegenwoordigers aanduiden, het blijft moeilijk.  Dit werd andermaal bewezen in de zoveelste benoemingssoap.  Toen het tafereel te gênant werd, werd de vergadering geschorst en het punt naar de zitting zonder publiek doorverwezen.  Ook daar raakte het niet correct gestemd.  Wordt vervolgd..

Reeds verschillende keren werden we aangesproken door inwoners die het beu zijn dat sommige verkrotte woningen voor enorme overlast zorgen in de buurt.  Drugsverslaafden die er overnachten, tuinen die als stortplaats voor afval worden gebruikt en nachtelijk vandalisme.  Wij vroegen de burgemeester om op te  treden.  Zij wil echter wachten op een toekomstig leegstandregister.

De ruïnes waar wij het over hadden zijn echter van een ander kaliber en vergen een andere aanpak dan een boete.