VIDEO: stadsbestuur laat fietsers in de steek op Grote Markt

Op 9 februari 2018, over deze onderwerpen: Filmpjes gemeenteraad, Politiek in Sint-Truiden

Het is wel erg duidelijk dat in het concept van het huidige stadsbestuur voor de Grote Markt fietsers niet op de eerste plaats komen. N-VA-fractievoorzitter Jelle Engelbosch reageerde tijdens de gemeenteraad: “Het is helemaal niet duidelijk waar de plaats van de fietser is op de Markt, met frustraties bij voetgangers tot gevolg. Bovendien zijn er weinig of geen mogelijkheden om fietsen op een degelijke manier te stallen”.

“Wij begrijpen tot op zekere hoogte het concept dat de meerderheid heeft willen invoeren”, aldus Engelbosch, “Men legde geen verplichtingen op, maar koos voor fietssuggestiestroken. Dit kan uiteraard alleen werken als die stroken dan ook duidelijk zichtbaar zijn, wat nu allerminst het geval is”. Vandaag zorgt deze onduidelijkheid vaak voor ergernis bij wandelaars die de onwetende fietsers verwijten dat ze in een voetgangerszone fietsen.

Helaas is de onduidelijkheid niet het enige probleem voor fietsers op de Grote Markt. Ook het gebrek aan stalplaatsen is schrijnend, zeker met het oog op het komende toeristische seizoen. Engelbosch: “In plaats van een degelijke fietsenstalling, heeft men er een aantal multifunctionele paaltjes gezet die voor de gelegenheid dan maar als fietspaaltjes moeten dienen. Hiermee maakt het bestuur zichzelf belachelijk”.

Bekijk hier de beelden: