Verkeersknoop eindelijk ontward: rotonde Stayen wordt volledig heraangelegd

Op 13 november 2019, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Goed nieuws voor automobilisten die zich al jaren ergeren aan de hardnekkige files aan de rotonde van Stayen. Er is een eindelijk een doorbraak gekomen in het dossier: het verkeersknooppunt zal volledig worden heraangelegd en worden omgevormd tot een turborotonde met aparte afslagstroken. Op die manier wil de stad de verkeersveiligheid verhogen en het verkeer tussen Tienen en Luik vlotter laten doorstromen om filevorming te verkleinen.

Dat maakte het stadsbestuur vandaag bekend tijdens de voorstelling van het nieuwe fietsplan. In samenwerking met het Agentschap voor Wegen en Verkeer zal de rotonde een nieuw uitzicht krijgen met groene toetsen en omgevormd worden tot een zogenaamde turborotonde, waarbij automobilisten vóór het oprijden al een rijstrook kiezen en dus ook welke richting ze uit willen. Er zal ook een aparte afslagstrook en bypass worden voorzien voor verkeer van Tienen naar Brustem. Die ingreep zal conflicten verminderen en de verkeersdoorstroming aanzienlijk verbeteren.

Daarbij zal ook extra aandacht worden besteed aan fietsveiligheid. Zo zal er een dubbelrichtingsfietspad worden voorzien met beveiligde, ondergrondse fietsoversteekpunten aan de Tiensesteenweg, aan de Zoutleeuwsesteenweg en aan Stayen.

Fietsknelpunten wegwerken

Verder zal het stadsbestuur ook enkele ontbrekende fietsschakels invullen en bestaande knelpunten veiliger maken. Het verkeersknooppunt aan de Naamsesteenweg zal bijvoorbeeld worden aangepakt, en de lokale noord-zuidfietsverbinding tussen Bevingen en het centrum krijgt een nieuw fietspad langsheen de N3 tot aan de Montenakenweg. Daar komt een veilige oversteek van de Haspengouwlaan. Zo wordt de brug van de N80, met al haar conflictpunten, straks verboden terrein voor fietsers. Een pak veiliger en comfortabeler.

Het openbaar onderzoek voor de omgevingsvergunningen van deze projecten start kortelings, en op basis daarvan zullen de werken gefaseerd worden uitgevoerd om verkeershinder zo veel mogelijk te beperken. Mocht u ondertussen meer info willen over deze (fiets)projecten en hierover met het bestuur in gesprek willen gaan, dan bent u van harte welkom op de speciale infomarkt. Die vindt plaats op maandag 25 november 2019, doorlopend tussen 16u en 20u in de Belgische Fruitveiling, Montenakenweg 82.