• Header N-VA Sint-Truiden
  • Sint-Truiden
N-VA Sint-Truiden

Truiense gemeenteraad live te zien via internet

Op 15 november 2013, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

De oppositie (SP.A/N-VA) had voor gisteravond een extra gemeenteraad samengeroepen en op de agenda het punt over ‘online livestreaming gemeenteraad en uitgesteld kijken’ ingeschreven. De CD&V/Open VLD-meerderheid keurt dat punt goed. ‘De live streaming is een item van ons bestuursakkoord dat eerder al werd afgesproken en begroot. Het gaat om een principieel akkoord. De bevoegde diensten kunnen vanaf nu starten met de voorbereidingen. Het wordt ook de eerste toepassing in Limburg’, zegt schepen Carl Nijssens (CD&V).

‘Het nieuwe systeem moet alvast uitzendklaar zijn tegen de zomer van 2014. Na een grondige renovatie, wordt dan ook de vernieuwde raadzaal in het stadhuis op de Grote Markt opnieuw in gebruik genomen door de gemeenteraad’, zegt burgemeester Veerle Heeren (CD&V).

Luie zetel

Vanaf volgend jaar zullen Truienaren vanuit hun luie zetel in de woonkamer of aan de toog in een café de gemeenteraad kunnen volgen. Het stadsbestuur speelt helemaal in op de snelle evolutie in de digitale communicatie.

Er staan nog andere innovaties op stapel. ‘Als stadsbestuur vinden we interactie met de burger en deelname van de burger aan het bestuur heel belangrijk. Het live streamen van de gemeenteraad is een volgende stap die ons dichterbij onze inwoners brengt. De wereld heeft de voorbije jaren een enorme digitale transitie doorgemaakt. We zijn 7 dagen op 7, 24 uur op 24 uur met mekaar verbonden via digitale platformen’, vertelt Nijssens.

‘Ook als stad willen we hier sterk op blijven inzetten. Zo onderzoeken we ook de mogelijkheid om onze burgers via sociale media als facebook en twitter vragen te laten stellen aan de raadsleden tijdens het traditionele vragenhalfuurtje bij het begin van de zitting. Dat wordt een primeur voor Vlaanderen.’ Het stadsbestuur wil de komende jaren inzetten op een doorgedreven investering in informatisering en digitalisering van de diensten.

‘De ontwikkeling van online stadsdiensten (e-loket) die je van thuis kan raadplegen moet in de komende jaren hier een gevolg van zijn’, besluit de burgemeester. De stad Sint-Truiden investeert 25.000 euro voor de installatie van camera's in de vernieuwde raadszaal.