Toekomst van het stadsgebouw

Op 17 september 2024

Het stadskantoor aan de Kazernestraat, dat sinds 1970 dienst doet als administratief centrum, voldoet niet langer aan de moderne eisen op het gebied van comfort, duurzaamheid en technologische voorzieningen. Met 137 medewerkers in het gebouw en de tekortkomingen van de huisvesting, dringt een oplossing zich op. Dat maakt dat het college van burgemeester en schepenen ervoor kiest om een nieuwe start te maken met een tijdelijke verhuis naar kantoorruimtes op de private markt.

"Het stadskantoor heeft zijn beste tijd gehad. Dat blijkt uit onafhankelijk extern onderzoek. Aangezien het een oud gebouw is voldoet het niet meer aan de huidige voorschriften. Het uitvoeren van kleine herstellingswerken zou niet volstaan om aan de nieuwe normen te kunnen voldoen. Dit vraagt een grondige aanpak. Ook andere locaties zoals de site van de Minderbroeders bieden op dit moment geen soelaas. De veiligheid en het welzijn van het stadspersoneel zijn van primordiaal belang. Er is geen tijd om te wachten tot de volgende bestuursploeg hier verder mee aan de slag kan. Op dit moment is een tijdelijke verhuis de enige haalbare oplossing, zowel financieel als in tijd," zegt Mieke Claes schepen van Patrimonium.

"Met ons nieuw financieel beleid willen we kostenefficiënt investeren.  Op dit moment is een tijdelijke oplossing op de privémarkt de meest gunstige oplossing voor iedereen. De kosten voor herstelling zijn extreem hoog en bieden bovendien geen permanente oplossing. We willen ons budget nuttig investeren zodat de dienstverlening op elk moment gegarandeerd blijft. Tegelijk willen we verder werken aan de schuldenafbouw en dus investeren in duurzame projecten ten gunste van elke Truienaar. Een nieuwe uitvalsbasis voor het stadspersoneel maakt daar zeker onderdeel van uit. Het is echter aan de volgende ploeg om ervoor te zorgen dat de middelen goed worden geïnvesteerd en dat het voorbereidend werk niet verloren gaat," vervolgt Günther Dauw, schepen van Financiën

 

Niet over één nacht ijs gegaan
In de afgelopen jaren zijn verschillende pistes onderzocht voor de structurele herhuisvesting van de stadsdiensten in Sint-Truiden. De Minderbroederssite werd stopgezet door veranderende noden als gevolg van de coronacrisis en een onhaalbaar kostenplaatje. De vernieuwbouw van het stadskantoor werd verworpen vanwege de hoge kosten en ongeschikte grondschotel. De optie om de grond van het stadskantoor te vermarkten stuit op juridische en planologische beperkingen die een oplossing op korte termijn onmogelijk maken. Daarnaast is een beperkte renovatie overwogen, maar de kostprijs en veiligheidsrisico's maken deze piste onhaalbaar. Uiteindelijk blijkt dan ook het huren van kantoorruimte op dit moment de snelste en meest haalbare piste om het stadspersoneel gepast te huisvesten.

Op zoek naar een nieuwe werkplek
Om een geschikte locatie te vinden wordt aan de gemeenteraad gevraagd om akkoord te gaan met een selectieleidraad. Deze bevat criteria waarmee een geschikte kantoorruimte op de private markt gehuurd kan worden als tijdelijke oplossing. Ze waarborgen dat het nieuwe gebouw voldoet aan de hedendaagse normen en vlot bereikbaar is.

In de selectieleidraad staan criteria waaronder prijs, centrale ligging in de historische binnenstad of kleinstedelijk gebied en de minimale reistijd voor medewerkers en bezoekers. De nieuwe kantoorruimte moet minimaal 1500m² beslaan, verdeeld over maximaal vier locaties. Ze moet beschikken over voldoende parkeerplaatsen en goede openbaar vervoerverbindingen.

In de toekomst wordt er gestreefd naar een modernere dienstverlening en werkomgeving met meer flexibele werkplekken en gedeelde ruimtes, wat resulteert in een compactere, kleinere benodigde oppervlakte. Daarnaast zal thuiswerken een belangrijk onderdeel blijven van de nieuwe werkstructuur, waardoor efficiënter en duurzamer ruimtegebruik mogelijk is.

Transitie en toekomst

Deze tijdelijke oplossing waarborgt de continuïteit, terwijl de nieuwe beleidsploeg de kans krijgt om te beslissen over de meest duurzame langetermijnoplossing. Alle voorafgaande onderzoeken en kennis worden zorgvuldig overgedragen, zodat het geleverde werk en de grondige voorbereidingen optimaal benut kunnen worden. In de tussentijd worden alle nodige maatregelen genomen om de dienstverlening aan de inwoners van Sint-Truiden ononderbroken voort te zetten. Het stadsbestuur zet zich in om een vlotte overgang te garanderen en het comfort van zowel medewerkers als bezoekers te garanderen tijdens deze transitieperiode.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is