Subsidie voor energie-audits in Sint-Truiden

Op 1 juni 2011, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Subsidie voor energie-audits in Sint-Truiden.

Op advies van de milieuraad keurde de gemeenteraad van Sint-Truiden afgelopen maandag een gemeentelijke subsidie goed voor het laten uitvoeren van een energie-audit van onroerende goederen.  Deze subsidie van 25% van de totale kostprijs (met een maximum van 100 euro) is een extra lokale inspanning naast  het bestaande belastingsvoordeel van 40% dat reeds wordt toegekend vanuit de federale overheid.

Als lid van de Sint-Truidense adviesraad voor Leefmilieu ben ik verheugd dat dit dossier is goedgekeurd:

“Ik ben blij dat wij vanuit de N-VA in de milieuraad een positieve invloed gehad hebben om dit erdoor te krijgen ,de adviezen geformuleerd in een energie-audit zijn de ideale aanzet om eigenaars aan te sporen tot het daadwerkelijk uitvoeren van energiebesparende maatregelen."

N-VA wil mentaliteitswijziging bij stadspersoneel inzake energieverbruik.

Helaas stelt N-VA ook vast dat het werk nog niet ten einde is:

“Het kan niet dat je je inwoners aanspoort om energie te besparen terwijl je het als overheid presteert om jaar na jaar een stijging te hebben in je eigen energieverbruik.  Het moet gedaan zijn met de verwarming ’s nachts op te laten staan en de lichten te laten branden. Omdat er dringend een mentaliteitswijziging nodig is zal ik de eerstvolgende milieuraad het voorstel lanceren om een sensibiliseringscampagne op te starten voor het stadspersoneel, een voorstel dat we nadien eventueel kunnen uitbreiden naar de scholen op ons grondgebied.”