Stadsbestuur zoekt moedige fietsers

Op 1 augustus 2007, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Het is volop zomer, vele fietsers (her)ontdekken onze stad. Maar is het wel veilig?

Limburg is een fietsparadijs, ook in Sint-Truiden wordt deze toeristische troef uitgespeeld, maar helaas als we even naar de toestand van de fietspaden langs de grote invalswegen kijken dan is de toestand ronduit slecht. Iedereen spreekt over het milieu en dat de mensen de auto meer moeten thuislaten, maar om het centrum van Sint-Truiden te bereiken met de fiets of te voet moeten de mensen ware doodsangsten doorstaan. Denken we onder andere aan de Hasseltsesteenweg, de Diestersteenweg en de Naamsesteenweg.

Al geruime tijd is er een plan in onze stad om een fietspad te voorzien tussen Sint-Truiden en Gingelom. Fietsen op de Naamsesteenweg (N80) is levensgevaarlijk, er zijn al vele zware ongevallen gebeurd. Ook is dit een drukke weg voor vrachtverkeer dat naar de oprit van de E40 in Walshoutem moet. Indien er 2 vrachtwagens elkaar kruisen is er voor een fietser eigenlijk maar 1 vluchtweg en dat is de zachte berm induiken.

Eigenlijk zouden ze elke fietser die van Gingelom naar Sint-Truiden of omgekeerd fietst een medaille voor moed en zelfopoffering moeten geven. Maar wat krijgen deze moedige mensen? Valse beloftes, en uitstel van uitvoering van plannen en dan net in een tijdperk waarin de overheden vragen om de auto op stal te laten en het gebruik van fiets en openbaar vervoer volop aanmoedigen.

N-VA Sint-Truiden stelde via Vlaams Parlementslid Jan Peumans een vraag aan toenmalig Vlaams minister van verkeer Peeters. We wilden weten hoe het nu juist zat met de uitvoering van de werken en welke maatregelen er zouden getroffen worden om de gevaarlijke situatie van de Naamsesteenweg aan te pakken op korte en lange termijn. Het antwoord van de minister sprak boekdelen, de N80 is geen prioriteit wat verkeersveiligheid betreft, al gaf de minister toe dat hij van de dienst wegen en verkeer uit Limburg geen cijfers kreeg, navraag bij de lokale politiediensten van de stad Sint-Truiden zorgde al evenmin voor een antwoord.

Na de vraag van Jan Peumans is het stadsbestuur blijkbaar wakker geschoten, want enkele dagen na het antwoord van de minister stuurde de stad een brief naar alle inwoners van Kerkom, Bevingen en Velm.

Het stadsbestuur van Sint-Truiden is verantwoordelijk voor het aanleggen van fietspaden. Helaas heeft ditzelfde stadsbestuur intussen laten weten dat er vertraging op het dossier zit - buiten hun wil om natuurlijk - en dat de werken in het beste geval tegen het einde van dit jaar zullen aanvangen. Volgens het antwoord dat we van Minister Peeters mochten ontvangen weet de overheid zelfs niet bij benadering wanneer de werken zullen aanvangen?

In de pers reageerde schepen van openbare werken Roland Duchâtelet op onze opmerking, met het feit dat we achter de feiten aanliepen en dat N-VA Sint-Truiden een fietspad vroeg wat al lang gepland was. Wij zijn enorm geschrokken van deze uitspraak van de schepen, want wij hebben nooit beweerd dat er geen sprake was dat er een fietspad zou komen. Het enige wat wij vragen is om dit fietspad zo snel mogelijk aan te leggen en dit niet meer op de lange baan te schuiven. We hebben ook duidelijk gemaakt dat het stadsbestuur achter de feiten aanloopt en de beloofde termijn van aanvang van de werken niet nakomt en zelfs niet nastreeft.

In plaats van in het voorjaar van 2007 aan te vangen met de werken, zoals voorzien was, zullen de werken nu, in het allerbeste geval, voorjaar 2008 aanvangen. De moedige fietsers langs de Truidense invalswegen mogen bij deze nog minstens een jaartje langer hun leven riskeren. Wij wensen hen alvast veel sterkte.