Stadsbestuur in de bres voor geplaagde handelaars Groenmarkt

Op 25 oktober 2019

Schepen van Financiën Jo François (N-VA) biedt belastingcompensatie voor handelszaken die overlast ondervinden door aanslepende openbare werken

In 2018 startte het toenmalige stadsbestuur van Sint-Truiden met de vernieuwingswerken van de Groenmarkt en het Trudoplein. In het kader van deze werken werd ook een archeologisch onderzoek opgestart. Maar door de omvang van dat onderzoek – archeologen troffen op de Groenmarkt een klerkenkapel en honderden menselijke  skeletten aan – hebben de werken vertraging opgelopen, waardoor de metamorfose van de site pas in het voorjaar van 2020 zal worden afgerond.

Dat is vooral slecht nieuws voor de omliggende handelszaken, die kampen met een vermindering van hun omzet. Om de handelaars de nodige ademruimte te geven, voorziet schepen van lokale economie Jo François (N-VA) daarom een belastingcompensatie voor de 14 zaken die binnen de werfzone zijn gevestigd.

“Vorige legislatuur lanceerde toenmalig N-VA-fractieleider Jelle Engelbosch dit voorstel al vanuit de oppositie voor de werken op de Grote Markt. Maar daar werd toen geen gehoor aan gegeven. Daarom ben ik tevreden dat wij deze logische maatregel vandaag wél kunnen forceren vanuit het stadsbestuur. Want het is toch gewoon absurd om handelaars, die al maanden met overlast kampen en moeilijk bereikbaar zijn voor hun klanten, nu ook nog eens op te zadelen met een belasting op publiek toegankelijke ruimten”, zegt François.

Concreet betreft het alle handelaars op de Groenmarkt en het deel van de werfzone in de Diesterstraat. De totale compensatie bedraagt € 6.775.

• Den Hof,
  • Kirdjali
  • Balthazar
  • Twenty Two Coffee
  • Deli Roma
  • Studio Aimée
  • Italiabar Snack
  • Spoon@Noon
  • Decadence De Luxe
  • Degeneffe Marcel
  • Cosmo Café
  • Huis Vandersmissen
  • Home & Co by Pierard
  • Lapperre Hoorcentrum

Het stadsbestuur zal haar eigen belastingreglement ook verder tegen het licht houden. “Om dergelijk situaties in de toekomst te vermijden en onze handelaars tegemoet te komen, wil ik samen met mijn collega’s binnen de meerderheid nader onderzoeken welke maatregelen wij structureel kunnen opnemen binnen onze reglementering”, besluit François.