Stad Sint-Truiden injecteert 2 miljoen euro in de lokale economie

Op 8 mei 2020

De wereldeconomie kent een recessie zonder weerga. We moeten diep in de geschiedenis duiken om een gelijkaardige situatie te kennen (begin 1900). In tegenstelling tot de vorige crisissen die gekenmerkt zijn door een financiële achtergrond (bankencrisis) of door impasse in het aanbod (olie) is er nu door de beperkingsmaatregelen een vraag- of consumptiecrisis. Deze wordt nog versterkt door een impasse in de productie (stilleggen van de bedrijven en dienstensectoren).

Bij de opstart is er nood aan een vernieuwde consumptie die gebaseerd is op consumptievertrouwen. De mensen moeten terug geloven in de toekomst en zullen daardoor opnieuw gaan consumeren. Dit is een klassieke benadering vanuit de macro-economie.

Als de consumptie weer hervat, zal ook de productie hervatten. De economische kringloop zal evenwichten vragen waarbij ook de investeringen in tweede orde zullen stijgen.

Als we de voorlopige cijfers van de Nationale Bank ter harte nemen, zal er dit jaar een recessie zijn van 8 %. Dit is in de veronderstelling dat we vanaf juli volledig terug opstarten en een groei van meer dan 8% laten noteren. Tijdens het eerste en tweede kwartaal van dit jaar is er een diepe recessie van 8% in het eerste kwartaal en 15 % in het tweede kwartaal.

Ook onze stad die gekend is om haar handel en commerciële activiteiten heeft economisch zware klappen te verduren.

Voor onze stad kan het verlies aan economische welvaart per inwoner geraamd worden op 2.857,00 euro of 114.280.000 euro voor de stad. (bron gemeentecijfers NBB en Vlaamse overheid).

De relance of heropleving van het economische gebeuren is geen vanzelfsprekendheid. Elke steun is welkom. De heropleving van onze lokale economie zal vooral vraag gestimuleerd zijn, dit wil zeggen vanuit het consumptieve gedrag van de mensen.

De Federale, Vlaamse en Limburgse provinciale overheden hebben tal van maatregelen genomen ter vrijwaring van de bedrijfswereld.

Als stadsbestuur moeten wij zorgen dat de veiligheidsmaatregelen en de economische steunmaatregelen elkaar kunnen aanvullen en versterken. Dus hebben we de randvoorwaarden zoals een veilige openbaar domein en stimulansen voor handel en werk in de stad uitgewerkt. Hierbij zullen we flexibel moeten kunnen inspelen met mogelijke aanpassingen binnen de exit-strategie.

Het doel is te streven naar een maximaal multiplicatoreffect van het voorziene budget van 2 miljoen euro dat het stadsbestuur wil investeren om de lokale handel terug aan te zwengelen. De voorgestelde maatregelen hebben tot doel om het consumentenvertrouwen op een positieve manier een boost te geven.

De stad zal een lange termijn initiatief nemen om zich te promoten als een stad waar handel, horeca, markten, landbouw en werken hoog in het vaandel staan. Ondernemen in deze stad is een tweede natuur die loont. Drie jaar lang zal een concrete communicatiestrategie worden uitgewerkt en uitgevoerd die de stad binnen de regio en ver daarbuiten zal promoten en ondersteunen. Hierdoor zal de aantrekkingskracht vergroot worden. Een budget van 350.000 euro zal voor dit doel vrijgemaakt worden.  

Handel en Horeca

Veilige winkelomgeving  

In de eerste plaats investeert de stad in een veilige omgeving. Om zoveel mogelijk de sociale afstand te realiseren doen we een aantal aanpassingen en wijzigingen in en op het openbaar domein. Zo zullen er op strategische locaties infoborden worden geplaatst die bezoekers leiden naar de ondergrondse en bovengrondse parkings. Aan de toegangen van de winkelstraten worden infozuilen met alcogeldispensers ter beschikking gesteld. In de winkelstraten wordt een looprichting aangegeven via pijlen aangebracht op de bloembakken die tevens fungeren als afscheiding: shoppers houden zich te allen tijde rechts. De shop&go parkeerplaatsen in de winkelstraten Luikerstraat en Stapelstraat worden ingenomen als wandelroute, waardoor de wachtrij op het voetpad gerealiseerd kan worden voor de winkels. Het ondergronds parkeren in onmiddellijke nabijheid van het stadscentrum wordt voor elke bezoeker tot 1 uur gratis aangeboden. Deze ondergrondse parkings zijn parking Centrum en Gazo. Dit aanbod zal gelden voor het ganse jaar 2020 en hiertoe zal de stad een budget voorzien van 75.000 euro. De winkelstraten blijven voor het verkeer toegankelijk. Op het Minderbroedersplein wordt een mobiele toiletwagen voorzien met mogelijkheid tot het wassen van de handen. De geluidsinstallatie in onze binnenstad wordt gebruikt om tussen de muziek door de bezoekers attent te houden om de afstand van elkaar en de looprichting te respecteren. Tijdens het weekend en bij de opstart zullen er coaches aanwezig zijn in het centrum om u te begeleiden en te informeren zodat de sociale afstand kan gerespecteerd worden. Indien nodig zullen ze vaker ingezet worden. Via camera’s in de binnenstad monitoren wij de toeloop in de straten, waarbij het stadsbestuur te allen tijde kan bijsturen in het openbaar domein. 

Het nieuwe winkelen

De stad wil de noodgedwongen stilgevallen handel ter hulp komen bij de heropening vanaf aanstaande maandag.

Welkom Terug Bon 20% bonus  

Een eerste actie bestaat erin om de inwoners aankoopbonnen te laten aanschaffen waarbij de stad een bonus betaalt van 20 %. De inwoners kunnen zo een extra prijsvoordeel halen bij onze eigen handelaars die hun deuren kunnen openen vanaf 11 mei 2020. Je kan een waardebon aankopen van 25, 50 of 100 euro waarbij je telkens een bonus van respectievelijk, 5, 10 en 20 euro ontvangt. Deze actie gebeurt in samenwerking met Trud’or, de handelaarsorganisatie van onze stad. Je koopt de Welkom Terug Bon via het online digitaal platform 3800online.be. Je ontvangt een PDF met QRcode die je kan bewaren of afprinten. Je Welkom Terug Bon kan je gebruiken als betalingsmiddel in de deelnemende winkels. Deze bonusactie wil een broodnodige impuls geven aan de handel opdat de nodige kasstromen worden gegenereerd. De duurtijd van deze actie is relatief kort en loopt van 11 mei tot 30 juni 2020. Binnen deze periode kan men de aankoopbonnen kopen én verbruiken bij alle handelszaken op het Truiens grondgebied die in de lockdownperiode tot 4 mei moesten sluiten. Er wordt een budget voorzien van 150.000 euro wat een impuls kan geven van 750 000 euro omzet. 

Getrouwheidsbeloning

Een tweede actie is een vervolgactie naar alle handelaars toe. Wie vanaf 1 juli komt winkelen in Sint-Truiden zal in elke winkel punten kunnen sparen met zijn Shop & The City kaart. Per aankoopschijf van €10 euro spaar je een punt. Als je 25 punten gespaard hebt, kan je deze omwisselen voor € 25 korting op je volgende aankoop. Per 250 euro gecombineerde omzet wordt een cadeaubon uitgereikt van 25 euro Op die manier belonen we klanten die in onze stad komen shoppen en motiveren we hen om snel weer terug te komen. Met deze actie steken we een extra budget van 150.000 euro in onze lokale economie die zich verhoudt tot een klantenomzet van 1.875.000 euro. Lokaal winkelen wordt op deze manier beloond. Het budget van 150.000 euro zal gelijk verdeeld worden tussen winkels en horecazaken. Deze actie loopt vanaf 1 juli 2020. 

Bewaardepot en aanhuislevering

Het is niet altijd mogelijk om de aankopen mee naar huis te nemen, zeker als je online bestelt. De stad wil in samenwerking met de lokale handel een bewaardepot inrichten waarbij de goederen kunnen afgehaald worden op een tijdstip dat de klant verkiest. Dit depot wordt op een zeer toegankelijke ligging ingericht. Ook thuisleveringen voor pakjes worden opgestart waarbij gestreefd wordt in deze opstartfase minimaal 20.000 pakketjes bij de klanten thuis af te leveren. Hiertoe wordt een totaalbudget van 150.000 euro voorzien.

Promotie van winkelen op afspraak

Om de sociale afstand zoveel mogelijk aan te moedigen is het van belang dat we een spreiding hebben van het beschikbare moment waarop mensen kunnen gaan winkelen. Door deze flexibiliteit toe te kennen aan zelfstandigen, kunnen zij meer klanten ontvangen. Flexibele openingsuren horen tot die mogelijkheid. De sluitingsdag kan verplaatst worden of het sluitingsuur kan verlaat worden We laten als stadsbestuur meer koopzondagen toe en willen die in overleg met de handelaars tot het einde van het jaar inplannen.

Promotie van take away

Via ons digitaal online handelsplatform 3800online.be wordt er promotie gemaakt voor take away bij onze horeca.

Markten

Sint-Truiden is alom gekend voor zijn bruisende Haspengouwmarkt en de knusse rommelmarkt op zondag. De heropstart, van zodra mogelijk, gebeurt in nauw overleg met de marktkramers waarbij maximaal op veiligheid wordt ingezet zodat ook hier functioneel kan gewinkeld worden. Hiervoor zal er zorg zijn voor ruime wandelgangen tussen de kramen. Ook de oppervlakte voor de markt zullen we vergroten door te verdelen over naburige straten en pleinen in onze binnenstad. De duurtijd van de markt kan verlengd worden zodat de spreiding van de bezoekers vergemakkelijkt wordt. De nodige acties worden ook hier voorbereid. De stad zal actief mee haar verantwoordelijkheid opnemen door ook hier relance te geven aan de markten. Een budget van 50.000 euro kan worden ingezet. 

Horeca

De horeca van Sint-Truiden is vermaard voor zijn creativiteit en gezelligheid. De heropstart van deze zeer zwaar getroffen sector heeft de grootste aandacht van het stadsbestuur. In samenspraak met deze groep wordt een actieplan voorbereid opdat we kunnen genieten van de Haspengouwse gastvrijheid met respect voor de nieuwe veilige normen. We zullen maximaal meedenken om de terrassen in te passen in de openbare ruimte met respect voor de toegankelijkheidsregels, zodat de sociale afstand kan gerespecteerd worden. Een actie budget van 150.000 euro wordt opzijgezet.

Fruitteelt en landbouw

In deze moeilijke tijden hebben we opnieuw de directe schakel ontdekt van het veld naar de tafel. De hulp voor onze fruittelers en landbouwers is belangrijk. Deze crisis heeft het belang van een gezonde en stabiele primaire sector nogmaals aangetoond. Wat tewerkstelling van onze seizoensarbeid betreft zal er een promotiecampagne komen om mensen uit de regio waaronder studenten in te zetten voor de pluk in onze fruitstreek. Daarom wordt een meerjarig krediet uitgetrokken van 50.000 euro waarbij het onderzoek, toepassingen en promotie in deze sector worden gestimuleerd.  

Bedrijven, KMO’s en starters

Het bedrijfsleven kent zeer moeilijke tijden. Vooral in dit domein zijn de hogere overheden actief. Heel wat bedrijven kunnen overbruggingskredieten bekomen voor de liquiditeitspositie. Zo kan men de moeilijke (her)opstarttijd doorheen komen. Deze kredieten krijgt men niet zomaar. Immers de overheidswaarborg is gekoppeld aan verschillende criteria zoals bijvoorbeeld tewerkstelling. Op deze hulp dienen de bedrijven een intrestvergoeding te betalen. De stad wil haar steentje bijdragen door een deel van deze intresten te compenseren voor een periode van 3 jaren. Een meerjarig krediet van 625.000 euro wordt uitgetrokken om een kredietondersteuning van minstens 10.000.000 euro mogelijk te maken. De opbrengst voor de stad is tewerkstelling die een heilzaam effect heeft op de economie en de gemeenschap. 

Deze relance ondersteuning tracht het economisch weefsel de nodige zuurstof en versterking te geven. Er wordt een economisch relancepakket van 2.000.000 euro op een termijn van drie jaar klaar gezet, uitgewerkt en besteed. Dit pakket heeft de potentie om het economisch wiel opnieuw te laten draaien in een veranderde wereld waar de lokale handel en bedrijvigheid de belangrijkste stabiele factor wordt. Deze economische pijler is het eerste luik van impact. De volgende delen die stapsgewijs worden uitgewerkt hebben betrekking op :

  • Levenskwaliteit: ondersteuning van ons sociaal weefsel en onze verenigingen
  • Solidariteit: ondersteuning van (kwetsbare) personen en gezinnen
  • Zorg en opvang
  • Innovatie: ondersteunende dienstverlening: digitalisering, openbare diensten en financiën.  

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is