Sint-Truiden ontsluit haar rijke verleden via digitaal platform Erfgoud

Op 25 november 2019, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Als eerbetoon aan de meer dan geslaagde Trudofeesten stelde het stadsbestuur tijdens het slotweekend een gloednieuwe digitale erfgoeddatabank voor.

Zoals de traditie het wil, blijft van iedere editie van de Trudofeesten ook een kunstwerk over als onuitwisbaar eerbetoon. Dit jaar viel de keuze op een innovatieve installatie met de naam Erfgoud, een digitale encyclopedie over de lokale geschiedenis.

De databank bevat op dit moment zo'n 1.300 artikels, maar zal in de toekomst continu worden bijgewerkt. De gegevens zijn vrij toegankelijk via een website, maar je kan alle informatie ook raadplegen via een mobiele creatie. De komende maanden zal deze installatie, die het werk is van Truiens kunstenaar Raf Roefflaer, onder meer opduiken in het stadhuis, de Festraetsstudio, het Abtskwartier, scholen, ziekenhuis en woonzorgcentra.

“Dankzij de hulp van veel gedreven mensen, beschikken we nu al over tal van oude foto’s, authentieke tekeningen en deskundige beschrijvingen die je tonen hoe diverse sites in onze stad en deelgemeenten er vroeger uitzagen. Erfgoud zal in de loop van de komende jaren verder aangevuld worden en op termijn uitgroeien tot het digitale portaal naar onze enorm rijke schat aan roerend en onroerend erfgoed, waaronder waardevolle monumenten, archeologische vondsten en verloren gewaande tradities”, zegt schepen van Monumentenbeheer Jelle Engelbosch.

Inwoners kunnen helpen

Je kan het digitaal erfgoedportaal raadplegen op www.erfgoud.be. Inwoners die zelf waardevolle objecten, foto’s of archiefmateriaal van henzelf of van de vereniging waarvan ze lid zijn ter beschikking willen stellen aan deze publieke databank, kunnen dit laten weten aan info [at] erfgoud.be.