Sint-Truiden maakt zich klaar voor de 77ste Verloure Moondagstoet op maandag 12 februari

Op 27 januari 2024

Carnaval in Sint-Truiden betekent elk jaar massa’s amusement, plezier en spektakel voor iedereen. De Koninklijke Orde van de Commeduur heeft samen met het stadsbestuur een uitbundig programma in elkaar gestoken. In februari is Sint-Truiden opnieuw dé carnavalshoofdstad van Haspengouw met de 77ste Internationale Verloure Moondagstoet als absolute hoogtepunt.

Non-stopfeestweekend

“We maken ons klaar voor een geweldig non-stopfeestweekend. We starten met een klassieker op zaterdag 10 februari, het Ferrem en famuis faat verklieëd bal. Afsluiten doen we op maandag 12 februari met het Verloure Moondagbal in het feestpaviljoen op de Groenmarkt. Van start tot einde is het één en al feest”, vertelt Giani Creten, Vice-Opper en Proclameur van de Koninklijke stadscarnavalsvereniging Orde van de Commeduur.

Sint-Truiden ademt carnaval. In het uitgebreide carnavalsprogramma waarin de polonaise van traditie en feestgedruis hand in hand gaat met humor, zang en dans is er voor ieder wat wils. Iedereen kijkt uit naar de apotheose van een fantastisch carnavalsweekend, de Internationale Verloure Moondagstoet op maandag 12 februari. De kleurrijke, feestelijke praalwagens vol met ambiancemakers en snoepgoedstrooiers rijden door de straten waar ze met open armen door de Truienaars worden ontvangen. In totaal nemen maar liefst 45 carnavals- en folkloreverenigingen deel. Truiens striptekenaar Kim Duchateau tekende ook dit jaar de originele affiche voor ‘carnaval in Sintruin 2024’. Sint-Truiden wordt doordrenkt van carnaval, men kan het overal zien, ruiken en voelen. Iedereen uit Sint-Truiden en omstreken wordt uitgenodigd voor hét carnavalsfeest van het jaar.

De stoet rijdt op maandag 12 februari vanaf 13u33 via Schurhoven, Nieuwpoort, de Houtmarkt, de Plankstraat, het Heilig Hartplein, de Luikerstraat, het Europaplein, de Naamsevest, de Clockemstraat, de Stapelstraat, het Sint-Martenplein, de Rijschoolstraat, de Kazernestraat, het Sint-Martenplein, de Breendonkstraat, de Diesterstraat , de Beekstraat, de Zoutstraat, de Groenmarkt en dan terug via de Diesterstraat naar de Abdijstraat door het stadscentrum.

Feest voor iedereen

Op zondag 11 februari wordt de sleutel en de sjerp van de stad overhandigd tijdens de traditionele Machtsoverdracht in het stadhuis op de Grote Markt. Tijdens dit bruisende carnavalsweekend wordt de stad het epicentrum van vermaak en verbroedering. Carnaval deelt haar kleuren dit jaar trouwens met STVV. De voetbalhelden rijden tijdens de carnavalsstoet mee om het 100-jarig bestaan van de club te vieren. Het belooft een onvergetelijk feest te worden.

“Iedereen krijgt de kans om van het bonte schouwspel te genieten. Op donderdag 8 februari is er de grote andersvalidencarnavalsfuif in het feestpaviljoen op de Groenmarkt. Daarnaast voorzien we tijdens de carnavalsstoet, op maandag 12 februari, een zone waar personen met een handicap in alle comfort naar de stoet kunnen kijken op de Naamsevest ter hoogte van Sint-Vincentius. Bezoekers van deze zone kunnen vlakbij parkeren. Hiervoor dien je je vooraf aan te melden bij team Economie, Toerisme & Evenementen van het lokaal bestuur Sint-Truiden via info.evenementen [at] sint-truiden.be.”, vertelt schepen van Toegankelijkheid Mieke Claes.

Praktisch:

Het volledige carnavalsprogramma is terug te vinden op www.raadvanelf.be

Personen met een handicap, die de stoet willen volgen vanop de zone aan Sint-Vincentius dienen zich vooraf aan te melden bij de dienst Evenementen van de stad Sint-Truiden via info.evenementen [at] sint-truiden.be