Sint-Truiden en Nieuwerkerken verlengen samenwerking intergemeentelijk woonbeleid

Op 28 juni 2019, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

255 bezoekers op de adviesdagen, 67 woonkwaliteitscontroles en 194 energiescans. Stebo, de instantie die Sint-Truiden bijstaat in haar lokaal woonbeleid, kijkt terug op een productief werkingsjaar. De intergemeentelijke samenwerking met Nieuwerkerken die de krijtlijnen hierrond uitzet, wordt daarom ook de komende vijf jaar voortgezet. De diversiteit van het woonaanbod, de kwaliteit van de woonomgeving en de sensibilisering van de burger staan hierbij voorop.

De stad Sint-Truiden bundelt al sinds 2013 de krachten met de gemeente Nieuwerkerken om het lokaal woonbeleid vorm te geven. Op maandag 17 juni besliste de gemeenteraad om deze intergemeentelijke samenwerking ook tussen 2020 en 2025 voort te zetten.

Via de samenwerking gaat de woonkwaliteit er op het grondgebied op vooruit en kan ook de burger rekenen op een degelijke dienstverlening. Dat blijkt uit de resultaten die Stebo – de instantie die instaat voor de praktische uitrol van het woonbeleid – op het lokaal woonoverleg presenteerde.

Doorverwijzing

Op de zitdagen die de vereniging op verschillende locaties organiseert, kwamen vorig jaar 255 Truienaren over de vloer. In de helft van de gevallen gebeurde dat na een doorwijzing door het stadsbestuur, wat meteen blijk geeft van de constructieve samenwerking. Het leeuwendeel van deze bezoekers heeft vragen over premies (47%), gevolgd door energie- (32%) en technisch advies (14%).

Ook de infomomenten van Stebo zijn intussen goed ingeburgerd. Op de sessie rond leegstand kwamen bijvoorbeeld 60 geïnteresseerden luisteren. De bijdrage die de vereniging levert voor het woonaanbod, blijkt verder uit de kwaliteitscontroles en energiescans. In 2018 gebeurden er respectievelijk 67 en 194 van dergelijke inspecties.

Solide basis
“Dat zijn bemoedigende cijfers, die een solide basis leggen voor de samenwerking van de volgende zes jaar. Hierbij zullen we vooral focussen op een divers, betaalbaar woonaanbod en de kwaliteit van de woongelegenheden en -omgeving. Conform onze eigen beleidsaccenten krijgen de meest woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden hierbij extra aandacht. Voor verloederde woningen waar de eigenaar pertinent weigert het nodige te doen, willen we in die zin het sociaal beheersrecht toepassen. In dat geval knappen we ze zelf op en verhalen we de kosten op de eigenaar. Stebo zal ons hierin ondersteunen”, aldus schepen van woonbeleid Jelle Engelbosch.

Inspanning

Nieuwerkerken sluit zich aan bij deze zienswijze. De voorbije jaren is vooral gewerkt rond leegstand, het opmaken van een woonvisie en een daaraan gekoppeld woonbeleid. Een kader dus waar men bij de dienst ruimtelijke ordening kan op terugvallen bij de beoordeling van dossiers.

“Ook de tweewekelijkse zitdagen voor de Nieuwerkerkenaren zijn ondertussen goed ingeburgerd. Mensen kunnen er langs gaan met vragen over verbouwingen, premies, enzovoort. Dit biedt zeker een meerwaarde”, vertelt schepen van ruimtelijke ordening Rohnny Schreurs. "De stad Sint-Truiden heeft ook een inspanning geleverd die het mogelijk maakt om de samenwerking voor zes jaar verder te zetten. We zijn het stadsbestuur daar dan ook zeer erkentelijk voor.”