Schuldenberg Sint-Truiden historisch hoog: 100 miljoen euro

Op 14 juni 2016, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden
Jo Francois

De schuldenberg van de stad Sint-Truiden bereikte eind vorig jaar een nieuw record. De gecombineerde schuld van het stadsbestuur, de gemeentebedrijven en het OCMW bedraagt maar liefst 101 miljoen euro. N-VA gemeenteraadslid Jo François ontkracht zo de desinformatie van het stadsbestuur eind vorige week. De burgemeester beweerde toen dat de schuld met 15 miljoen was afgenomen. Maar niets is minder waar.

N-VA'er Jo François hekelt leugens van stadsbestuur

Financieel expert Jo François (N-VA) ontdekte via de jaarrekening van 2015 dat de bouwwoede van het stadsbestuur een historische schuld veroorzaakt. Sint-Truiden gaat 101.013.104 euro in het rood, nog eens 3,5 miljoen euro meer dan in 2014. François hekelt het roekeloze gedrag van het bestuur en de leugens die ze verspreiden: “In hun communicatie vergeten ze handig de schulden van de gemeentebedrijven en het OCMW. Zo lijkt hun verhaal positief, terwijl ze steeds dieper wegzakken in de schuldenput.”

2.500 euro schuld per inwoner

Volgens de N-VA’er gaan de rooskleurige berichten van het stadsbestuur lijnrecht in tegen wat de Truienaar elke dag in zijn straat ziet gebeuren. “Je kan niet handenvol geld uitgeven aan allerlei dure projecten en tegelijk ook je financiën saneren. Beweren dat dat wel lukt, is pure misleiding. Ze maken de mensen blaasjes wijs.” Raadslid François roept de burgemeester met aandrang op haar verantwoordelijkheid te nemen: “Nu al hangt er een schuld van 2.500 euro boven het hoofd van elke Truienaar. En dat gaat nog oplopen. Het is vijf over twaalf voor de broodnodige besparingen.”