Samen pakken we honger op school aan!

Op 1 september 2022
1 september

Lokaal bestuur, handelaars, burgers, scholen, bedrijven, verenigingen…
iedereen draagt zijn steentje bij.

Het lokaal bestuur Sint-Truiden grijpt het begin van een nieuw schooljaar aan om het project ‘brood(doos)nodig’ een doorstart te geven en het meteen uit te breiden met een nieuw initiatief. Met het project ‘vergeten brooddozen’ krijgt een school middelen toegewezen om zelf voeding aan te kopen voor leerlingen die geen, te weinig of ongezond eten bij hebben op school. In totaal investeert het lokaal bestuur 8.000 euro in het project ‘vergeten brooddozen’. Particulieren, bedrijven, verenigingen, handelaars … kunnen ondertussen nog altijd geld doneren voor de actie ‘Brood(doos)nodig’. Met die middelen kan de school een actie rond gezonde voeding voor elke leerling uitrollen.

Brood(doos)nodig

Met een engagementsverklaring, eerder dit jaar, beloofde het lokaal bestuur om honger uit de schoolomgeving aan te pakken. Dat actie nodig was bleek uit een diepgaande bevraging bij 15 basisscholen en 8 secundaire scholen van Sint-Truiden.

"Samen met VZW Enchanté zijn we het engagement aangegaan om het online-platform van ‘Brood(doos)nodig’ te ondersteunen. Vanaf 5 september kunnen bedrijven, zelfstandigen, handelaars of burgers bedragen doneren aan de 7 participerende scholen of aan één individuele school. Het geld kan enkel gebruikt worden om, vanuit de school, gezonde voeding aan te kopen. De schenker ontvangt vanaf een bedrag van 40 euro een financieel attest. Het attest geeft recht op een belastingvermindering op het geschonken bedrag” vertelt schepen van Flankerend onderwijs Nina Kvikvinia.