Ruzie in het Truiense stadsbestuur voedt enkel de anti-politiek

Op 1 april 2009, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Het kan elke Truienaar onmogelijk ontgaan zijn dat het serieus rommelt in de
Truiense gemeenteraad. Al vele maanden op rij krijgen we berichten te lezen
over hoe eerste schepen Duchâtelet en burgemeester Vandenhove met elkaar overhoop liggen en hoe Sint-Truiden haast onbestuurbaar is geworden.

Daarom is het nuttig om eens even na te gaan hoe het zover is kunnen komen. In
2006 hadden SP.A en Open VLD de afspraak om na de gemeenteraadsverkiezingen
samen verder te besturen. De SP.A verloor toen zwaar en de paarse coalitie had
slechts de meest nipte meerderheid die mogelijk is, namelijk 17 van de 33 zetels. De Truienaars hadden de SP.A duidelijk weggestemd. Maar Vandenhove zag dit anders en bleef toch burgemeester. Om zijn meerderheid comfortabeler te maken bood hij CD&V/N-VA 1 (!) schepen aan. Sindsdien zijn de tegenstellingen tussen Vandenhove en Duchâtelet nog meer aan de oppervlakte gebracht.

Duchâtelet doet aan politiek zoals hij dat doet in zijn bedrijven. Voor ieder project zoekt hij steun waar hij die krijgen kan zodat wisselende meerderheden schering en inslag zijn, maar wat de coalitie tussen de partijen niet ten goede komt, zelfs niet in de eigen partij Open VLD maar natuurlijk nog minder bij de SP.A.

Vandenhove daarentegen voert een persoonlijke politiek om zijn sjerp zo lang als
mogelijk te behouden, kwam daarom op onder de ‘lijst van de burgemeester’ met
de steun van Groen!. Zijn belangrijkste “programmapunt” heeft hij op de verkiezingsavond al gerealiseerd, namelijk burgemeester blijven. Het akkoord met Open VLD was trouwens al op voorhand gemaakt, overigens helemaal tegen de zin in van de VLD-basis. Dat zijn coalitie sindsdien als een natte krant aan elkaar hangt zal hem een zorg wezen.

De vraag is nu, hoe lang dat geruzie nog moet doorgaan? Tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen in 2012? Als het van Vandenhove afhangt alvast wel!Een stap opzij zetten en de op basis van het verkiezingsresultaat de meest logische coalitie, CD&V/N-VA en Open VLD, de stad laten besturen zal hij niet laten gebeuren.

Het zal dus nog ruim 3 jaar wachten zijn totdat we weten wat de kiezer daarover denkt. Maar één ding is alvast zeker, dit zal enkel de anti-politiek voeden.