Raad van State bevestigt belangenvermenging Schepen Carlier

Op 17 augustus 2015, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden
Woontoren

Vorig jaar keurde de gemeenteraad van Sint-Truiden een ruimtelijk uitvoeringsplan goed waardoor cv Kleine Landeigendommen verschillende sociale woontorens tot 12 verdiepingen hoog kon bouwen in de knik van de N3 met de N80 (Dellingweidestraat – Jan van Xantenlaan).

Belangenvermenging

N-VA-fractieleider Jelle Engelbosch protesteerde toen tegen de aanwezigheid van Schepen Eric Carlier tijdens de behandeling op de gemeenteraad en diende klacht in bij de Gouverneur. Als directeur van de cv Kleine Landeigendommen was Carlier immers persoonlijk belanghebbende bij de goedkeuring.

De klacht werd door de Gouverneur verworpen.
 “Die interpretatie raakte kant noch wal”, zegt Engelbosch. “Bij de ene klacht krijgen we gelijk, in een andere, gelijkaardige situatie dan weer niet.  En in een derde dossier kregen we gelijk maar stelde men doodleuk niet te zullen optreden.”

Daarop trokken buurtbewoners met de argumenten van Engelbosch naar de Raad van State. Die geeft hen nu gelijk en vernietigt de betreffende projectzone van het RUP.

“Ik ben bijzonder tevreden dat de Raad van State mijn zienswijze volgt”, zegt Engelbosch. “De tijd van variërende interpretatie van “mogelijke belangenvermenging” in het gemeentedecreet is voorbij.  Niet alleen verwacht ik logische beslissingen van de Gouverneur bij een klacht, bovenal hoop ik dat de burgemeester en de schepenen zich in de toekomst aan de regels houden.”

Sociale woontorens

N-VA ziet liever geen sociale woontorens op die locatie en bij uitbreiding op het grondgebied van de stad. “Sint-Truiden is één van de beste leerlingen van de Vlaamse klas als het op sociale woningen aankomt. Wij moeten focussen op het aantrekken van middenklassegezinnen naar onze stad”, zegt Engelbosch. “Bovendien is de grond pal onder een hoogspanningsmast gelegen.  Men kan de zone beter als groene buffer voor de achterliggende woonwijk inkleuren.”

Nieuwe klacht

Ondertussen werd door N-VA een nieuwe klacht tegen Carlier ingediend. Hij bracht vorige maand een agendapunt op de gemeenteraad dat zijn sociale bouwmaatschappij vrijstelling geeft van de belasting op inname openbaar domein.  Particulieren of private aannemers die een bouwkraan of een werfomheining plaatsen moeten deze dure belasting wel betalen.

“Men kan voor of tegen deze vrijstelling argumenteren maar deze actieve zelfbediening is een brug te ver”, besluit Engelbosch. Onbegrijpelijk dat hij in zijn functie als schepen geen enkele  terughoudendheid aanneemt en daarmee het imago van de politiek en de sociale bouwmaatschappijen schade toebrengt.”