Parkeerbeheerder Sint-Truiden niet langer rechter en partij

Op 26 mei 2016, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden
Parkeren

De stad Sint-Truiden vernieuwt de 5-jaarlijkse concessie voor het parkeren in Sint-Truiden. In het nieuwe voorstel wordt de vergoeding van de concessie losgekoppeld van het aantal retributies dat de parkeerwachters uitschrijven. Zo komt er na 5 jaar een einde aan de dubbele rol van de parkeerbeheerder in Sint-Truiden. N-VA vroeg al meermaals om deze aanpassing. De nieuwe concessie wordt maandag op de gemeenteraad gestemd.

Vergoeding op basis van uitgeschreven retributies verdwijnt

N-VA Sint-Truiden is tevreden over de vernieuwde parkeerconcessie. Fractieleider Jelle Engelbosch drong er herhaaldelijk op aan om de concessievoorwaarden los te koppelen van het aantal retributies. “Vijf jaar lang was Indigo/Vinci rechter en partij in Sint-Truiden. Hoe meer retributies ze uitschreven, hoe meer geld ze kregen. Het stadsbestuur ziet nu ook deze ongezonde belangenvermenging in en maakt gelukkig een einde aan de dubbele rol van de parkeerbeheerder. In combinatie met de nieuwe shop&go-plaatsen waar je 30 minuten gratis kan parkeren is dit een stap in de goede richting.”

Ondanks deze positieve evolutie blijft Engelbosch wel ijveren voor een menselijker parkeerbeleid. “Door de uitbreiding van de oranje zone is de verwarring compleet. Bijna niemand weet nog waar je nu wel of niet mag parkeren en tegen welk tarief. Er is dringend nood aan een eenvoudiger parkeerbeleid.”