Op magisch avontuur tijdens de Nacht van de Duisternis in Sint-Truiden.

Op 6 oktober 2022

Tijdens de Nacht van de Duisternis op zaterdag 8 oktober wordt in Sint-Truiden de openbare verlichting gedoofd. Iedereen kan genieten van de rust en gezelligheid van een donkere nacht.

Vanaf 19u is er een avontuurlijke wandeling in de Cicindriavallei.

De Nacht van de Duisternis is een initiatief van de Bond Beter Leefmilieu, de vzw Preventie Lichthinder en de Werkgroep Lichthinder. Voor de 27ste keer doven Vlaamse steden en gemeenten weer massaal de openbare verlichting. Dat maakt mensen bewust van hun energieverbruik.

Lichthinder

“Vlaanderen behoort tot de meest verlichte regio’s in de wereld. Overmatig licht verstoort de natuurlijke dag- en nachtcyclus van planten en dieren, maar ook mensen kunnen daardoor gezondheidsproblemen ondervinden. Zo kan te veel licht het slaappatroon ernstig verstoren. Door deel te nemen aan de Nacht van de Duisternis draagt het stadsbestuur bij aan minder 'lichtvervuiling'. We roepen iedereen op om ook thuis de lichten te doven”, vertelt schepen van Leefmilieu Nina Kvikvinia.

Op avontuur

In Sint-Truiden hoeft milieusensibilisering overigens niet saai te zijn. Het stadsbestuur koppelt aan de Nacht van de Duisternis daarom opnieuw een gezellig familie-evenement. In de Cicindriavallei kan je op zaterdag 8 oktober deelnemen aan een belevingswandeling. Het enige wat je hiervoor moet doen is je vooraf registreren via www.sint-truiden.be/nvdd

“Al voor de negende keer organiseren we een bijzondere ‘Nacht van de Duisternis’. Dit jaar trekken we onze laarzen aan en verkennen we de Cicindriavallei. Tijdens de wandeling in de nacht zijn we ons meer bewust van omgevingsgeluiden en geuren. En als de weersomstandigheden het toelaten zien we ontelbare sterren. Bovendien zal je merken dat niet alleen de nachtdieren van de partij zijn. Het wordt een bijzondere ervaring!”, voegt schepen van Leefmilieu er nog aan toe.

De ‘Nacht van de duisternis’ wordt een avontuurlijke reis met een magische bestemming. Onderweg maak je kennis met Achemar Magerius, een sterrenmagiër en zijn assistente Alpha Crusis. Achemar geeft je een tip om door de donkere nacht te komen en Alpha tovert sterretjes op het voorhoofd van alle kinderen. Natuurlijk zijn er trollen in het bos, maar je hoeft niet bang voor hen te zijn. En als je erin slaagt om op de eindbestemming te geraken dan ontmoet je misschien we dé koningin van de nacht!

Veiligheid
“Sinds de zomer hebben we overal in Sint-Truiden slimme LED-verlichting. We werken samen met netbeheerder Fluvius aan een efficiënt lichtgebruik. In eerste instantie zal dat gebeuren door de lichten meer te doven en de zones waarin dat gebeurt geleidelijk aan uit te breiden. Dit zal een positief effect hebben op het energieverbruik én mensen ervaren hoe rustgevend dit is”, vertelt waarnemend burgemeester Jelle Engelbosch.

Om de veiligheid te garanderen, blijft er steeds minimale verlichting voorzien en blijven cruciale verkeers- en kruispunten verlicht. Deelname aan de Nacht van de Duisternis is gratis. Wel dien je vooraf in te schrijven. Vergeet je zaklamp niet! Meer informatie vind je op www.sint-truiden.be/nvdd