Ook handelaars laten meegenieten van tournée générale

Op 2 mei 2015, over deze onderwerpen: Filmpjes gemeenteraad, Politiek in Sint-Truiden
Horeca Sint-Truiden

N-VA-fractieleider Jelle Engelbosch wil tijdens de tournée générale van het stadsbestuur ook de handelaars laten meegenieten. Hij werkte een jetonsysteem uit zodat niet alleen de horecazaken ook de lokale middenstand meer volk over de vloer krijgt tijdens het openingsweekend van de nieuwe markt. Volgens het plan van Engelbosch zou de traktatie verlopen via jetons die tijdens de dag gratis kunnen opgehaald worden bij de lokale handelaars. "Niet alleen de horecazaken maar ook de handelaars zagen de voorbije maanden zwarte sneeuw door de werken aan de Grote Markt. Het is dan ook maar normaal dat zij ook een duwtje in de rug krijgen dankzij de traktatie van het stadsbestuur."

Maar schepen Vossius wilde op de gemeenteraad van geen wijken weten. Hij voegde er zelfs nog aan toe dat ook de horecazaken zelf hun steentje moeten bijdragen: de uitbaters krijgen een vaste compensatie van zo'n 300 euro en moeten de rest uit eigen zak betalen. Dat niet alle horecazaken op een zelfde lijn zitten over de traktatie, leek de schepen niet te deren. Hij weigerde dan ook in te gaan op het voorstel van onze fractieleider.