Onze programmapunten: Zorg

Op 5 oktober 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

De hervormingen onder impuls van de N-VA binnen de Vlaamse Regering zorgen ervoor dat de lokale overheden zich efficiënter organiseren. Minder postjes en minder kosten. De integratie van het OCMW binnen de stadsdiensten en de oprichting van het Zorgbedrijf kaderen binnen deze hervormingen. Voor ons is het primordiaal dat elke burger de zorg krijgt waar hij of zij recht op heeft. De concrete constructie van deze diensten mag geen schaduw werpen op de zorgverlening. Meer zelfs, de inkanteling van het OCMW moet tot een optimalisatie van de dienstverlening leiden. De actieve senioren zijn een rijkdom voor het socio-culturele en ook sportieve leven in onze gemeente. Onze partij erkent de verzuchtingen van medioren en senioren en wil actief werken aan een aangename oude dag. Onze Truienaars, die hier heel hun leven hebben gewoond en gewerkt, hebben recht op een zorgeloze oude dag. Een goed publiek-private samenwerking moet het mogelijk maken dat dit zo lang mogelijk in de eigen leefomgeving kan gebeuren.

De N-VA trekt volop de kaart van het gezin. Omdat niet iedereen werkt van negen tot vijf, moet kinderopvang flexibel zijn. Ouders moeten kunnen kiezen voor een opvangvorm waar zij zich goed bij voelen. Daarom zet de gemeente in op een gediversifieerd aanbod van gezinsopvang en groepsopvang (onthaalouders, mini-crèches, grote opvanginitiatieven). Hiervoor bekijken we in eerste instantie naar de bestaande aanbieders van kinderopvang. Daarnaast willen we de belangrijke sociale rol van kinderopvang voor het kind benadrukken.

We bouwen het Zorgbedrijf uit in de ruime Haspengouwse regio en maken daarmee het zorgaanbod goedkoper.

We rollen een plan tegen vereenzaming uit en dit over alle lagen van de bevolking heen.

We zorgen voor flexibele kinderopvang, waar werkende ouders voorrang krijgen. Het aanbod breiden we uit naar alle leeftijden.

Om zorg betaalbaar te houden voor wie er echt nood aan heeft, sporen we het sociale misbruik actief op. Verder vragen we een inspanning van de leefloners in de vorm van gemeenschapsdienst.