Onze programmapunten: Veiligheid

Op 4 oktober 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

De Truienaars moeten zich veilig voelen in onze straten, parken en vesten, ook ’s avonds. Het handhaven van de veiligheid is dan ook één van de belangrijkste kerntaken van de overheid. Voor de N-VA is veiligheid geen zaak van politie en justitie alleen; het gaat om een collectieve verantwoordelijkheid van burgers en overheid. Burgers zijn voor de gemeente een onmisbare partner in de strijd tegen criminaliteit en overlast. Zij kennen hun buurt immers als geen ander. Ook de gemeente en de lokale politie moeten zelf actief inzetten op de preventie van criminaliteit en overlast. Onze partij gelooft in een doordachte nultolerantie en een lik-op-stukbeleid via GAS om het gevoel van straffeloosheid en het gevoel van onveiligheid bij de burger aan te pakken.

De politie treedt preventief en bemiddelend op waar het kan, kordaat en repressief waar het moet. Met slimme camera’s pakken we criminaliteit en overlast aan. De camera’s die er zijn benutten we optimaal.

Concreet betekent dit voor ons:

Een nultolerantie voor de drugsdealers.

Een actieplan in samenwerking met alle betrokken actoren om drank- en drugsmisbruik preventief aan te pakken.

Samen met de buurt het laagdrempelig systeem voor het melden van verdachte activiteiten verder uitbreiden via buurtinformatienetwerken.

Het onveiligheidsgevoel pakken we aan met opgeruimde buurten, voldoende straatverlichting en aanspreekbare politie op straat, ook na de kantooruren.