Onveilige verkeerssituatie Kerkom

Op 1 december 2005, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Het aanslepende dossier rond de verkeersveiligheid in Kerkom toont aan hoe het stadsbestuur de inwoners van Groot Sint-Truiden behandelt. Men wil graag luisteren, maar enkel als er gezegd wordt wat men wil horen…
De N-VA Sint-Truiden is meermaals aangesproken door bewoners van Kerkom over deze onveilige verkeerssituatie. De verkeersveiligheid in Kerkom kan volgens ons op een eenvoudige manier verbeterd worden.

HOE?

Het verkeer tussen de Naamsesteenweg en het centrum passeert nu via de straat ‘Kerkom Dorp’ (zie plan). De auto’s die hier op de weg geparkeerd staan, zorgen samen met de bocht en de gladde kasseien voor een onveilige situatie. Afslaan van de Truilingenstraat naar de Kerkstraat is levensgevaarlijk gelet op de slechte zichtbaarheid.

De N-VA stelt voor om in Kerkom Dorp éénrichtingsverkeer in te voeren vanaf de Truilingenstraat tot beneden aan de Kerkstraat. Door afwisselend links en rechts een parkeerstrook aan te leggen wordt de snelheid geremd. Het uitgaande
verkeer kan dan via de Kerkstraat naar de Truilingenstraat (zie bijlage onderaan voor plan). Het verkeer dat dan uit de Kerkstraat komt heeft een goed zicht op het aankomende verkeer en kan veilig zijn weg verder zetten. De Pastoriestraat blijft in beide richtingen toegankelijk.
Dit voorstel is niet duur – de enige kosten zijn een paar verkeersborden en markeringen.

Met dit voorstel organiseerden we op 12 en 13 december 2004 een enquête bij de betrokken inwoners. De N-VA bereikte driekwart van de huizen en kreeg geen enkele negatieve reactie. Wel reageerden meer dan 70% van de bewoners uitdrukkelijk positief op ons voorstel.

Gesterkt door dit resultaat schreven we een open brief aan het schepencollege en aan alle inwoners van Kerkom. Er verscheen ook een stukje in Het Belang van Limburg. Daarop beloofde de burgemeester ons uit te nodigen om ons voorstel toe te lichten.

Na herhaaldelijk aandringen van de N-VA organiseerde het stadsbestuur uiteindelijk op 16 maart een vergadering.
De vergadering werd verschillende keren verplaatst omwille van de agenda van de burgemeester, die uiteindelijk toch niet kwam opdagen... De politieagent en de ambtenaar die wel aanwezig
waren, gingen akkoord met de analyse dat de huidige verkeerssituatie in Kerkom niet veilig is. Ze stelden echter
voor om te wachten op de resultaten van een verkeerstelling om het voorstel van de N-VA te evalueren.

Ook nu weer moest de N-VA verschillende keren aandringen om uiteindelijk op 8 juli een brief te krijgen, waarin het
stadsbestuur melde dat ze de afgesproken verkeerstelling niet wilde uitvoeren. Men stelde voor dat de N-VA zelf zou instaan voor de tellingen…

Op 22 augustus schreef de N-VA een nieuwe open brief. Naar aanleiding hiervan beloofde schepen Dufaux dat hij ons zou contacteren om het probleem te bespreken. We zijn nu december
2005 en er is nog steeds niets veranderd…

DUIDELIJKE TAAL GEVRAAGD

De N-VA vraagt dan ook dat het stadsbestuur duidelijke taal spreekt:
• Ofwel zegt men dat de huidige verkeerssituatie in Kerkom veilig is. Hiermee gaat men echter in tegen uw en onze mening en negeert het bestuur de uitspraken die hun eigen deskundigen deden op 16 maart.
• Ofwel begint men snel aan het oplossen van het gekende probleem.

Wij willen in ieder geval constructief meewerken. Het gaat namelijk niet om het uitvoeren van ons voorstel, maar wel
om het verhogen van de verkeersveiligheid in Kerkom!