Ongelijke behandeling van marktkramers en middenstand

Op 8 juli 2016, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden
Sint-Truiden

De marktkramers in Sint-Truiden krijgen een compensatie voor de hinder van de werken aan de Grote Markt. Maar de lokale handelaars, die er veel meer last van hadden, blijven in de kou staan. N-VA Sint-Truiden is positief over de standgeldkorting voor de marktkramers, maar wil ook een tegemoetkoming voor de vele horeca- en winkeluitbaters.

Voor de voorbije acht maanden krijgen de marktkramers de helft van hun standgeld terugbetaald. Zij moesten immers tijdelijk verhuizen tijdens de werken aan de Grote Markt, waardoor ze hun inkomsten zagen dalen. Het stadsbestuur concludeert terecht dat een compensatie wenselijk is. Opvallend is wel dat schepen/marktkramer Pascy Monette (Open VLD) en gemeenteraadslid/marktkramer Kristof Elen (CD&V) zelf hun eigen tegemoetkoming goedkeurden.

N-VA-fractieleider Jelle Engelbosch is tevreden over de regeling voor de marktkramers, maar blijft ijveren voor een oplossing voor de Truiense middenstand. “Het stadsbestuur meet met twee maten en twee gewichten. Onze horeca- en winkeluitbaters in het centrum voelden nog sterker de impact van de werken. Zij leden zeven dagen op zeven schade en konden niet tijdelijk verhuizen. Enkele maanden geleden vroegen we nog om een terugbetaling van de Trud’Or-belasting, maar dat werd zonder verpinken van tafel geveegd door CD&V en Open VLD. En ook nu worden ze schromelijk genegeerd.”

Engelbosch hoopt dat er alsnog een oplossing uit de bus komt waardoor niet alleen de marktkramers, maar ook de Truiense handelaars een vergoeding krijgen. “De marktkramers zijn sterk vertegenwoordigd in het Schepencollege. Maar we roepen het stadsbestuur op om ook voor de handelaars een welverdiende compensatie uit te werken.”