Naamsesteenweg in Sint-Truiden gekozen als onveiligste fietspad van Vlaanderen

Op 8 april 2008, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Enkele jaren geleden spraken buurtbewoners me aan over de onveilige Naamsesteenweg in Kerkom-bij-Sint-Truiden. Geen uitwijkmogelijkheden, overdreven snelheid en het ontbreken van een fietspad waren de voornaamste opmerkingen. N-VA Sint-Truiden schoot toen al in actie. Onder meer stelden we op 21 februari 2007 via ons Vlaams N-VA Parlementslid Jan Peumans een parlementaire vraag aan Kris Peeters. De toenmalige Minister van Verkeer liet weten dat er een fietspad gepland was en dat de werken zouden aanvangen maar wanneer dit juist zou plaatsvinden kon men ons niet laten weten. Ook het stadsbestuur liet ons weten dat er vertraging op het dossier zat omdat het aankoopcomité dat instaat voor de grondverwervingen kampte met een personeelstekort. Hierop liet N-VA Sint-Truiden weten dat het stadsbestuur druk moest zetten op de betreffende instanties zodat er eindelijk echt schot in deze zaak zou komen.

Een jaar later blijft het echter stil en blijven mensen klagen over de onveilige steenweg.

Ook de voorzitter van de fietserbond reageerde op het fietspad, of beter gezegd het ontbreken ervan. "De steenweg in Sint-Truiden is een levensgevaarlijke situatie. Limburg heeft misschien een fietsvriendelijk imago, maar wie er de fiets als vervoermiddel gebruikt, zit nog vaak in de verdrukking. Dit zijn echte moordstrookjes" aldus Patrick D'haese.

Het Nieuwsblad stelde onlangs een grote fietspadenenquête voor. Uit elke provincie werd er het beste en slechtste fietspad verkozen. In eerste instantie werd het fietspad in Sint-Truiden verkozen tot slechtste van Limburg, nadien konden alle Vlamingen stemmen en werd de N80 zelfs verkozen tot meest fietsonvriendelijkste weg van Vlaanderen.

Voor ons moet het hele traject tussen Bevingen en Gingelom herbekeken worden, in Bevingen zijn er al maatregelen genomen met vluchtheuvels en een mooi fietspad, in Gingelom werden verkeerseilandjes aangelegd.

De weg tussen Bevingen en Gingelom bleef echter onaangeroerd, het zal dus niemand verbazen dat daar al vaker zware ongevallen gebeuren met dramatische afloop.

Nu dit dossier terug wat actueler werd bleven de politieke reacties dan ook niet uit. Wij kunnen alleen maar tevreden zijn dat nu ook Jean- Paul Lavigne van Open VLD en Els Sneijers van Lijst Burgemeester ervan overtuigd zijn dat deze situatie niet langer houdbaar is. Hierdoor zitten blijkbaar alle Truiense partijen op één lijn en kunnen we nu samenwerken om de mensen die de N80 vaak gebruiken een veiligere weg aan te bieden.

N-VA Sint-Truiden zal dit dan ook blijven aankaarten, zowel in Sint-Truiden, in Limburg en in Vlaanderen.