N-VA wil zo snel mogelijk fietspad

Op 26 juni 2007, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Sint-Truiden/Gingelom 'Blijkbaar staat de aanleg van een fietspad op de N80 tussen Sint-Truiden en Gingelom niet bovenaan de politieke agenda', zegt Lieven Bogaert (N-VA). Hij is OCMW-mandataris in de fruitstad. 'De stad speelt de bal door naar het Vlaamse Gewest en omgekeerd. Als we niet aan de alarmbel trekken, kan het nog jaren duren voor het fietspad er ligt.' Daarom spoort de plaatselijke afdeling van de N-VA de stad aan werk te maken van het dossier. De aanleg van het fietspad heeft ernstige vertraging opgelopen. Oorspronkelijk zouden de werkzaamheden dit voorjaar al van start gaan, maar nu zou dat pas in 2008 gebeuren. Het stadsbestuur stuurde daarover in april een brief aan de bevolking. Toch beweert schepen van Mobiliteit Roland Duchâtelet (Open VLD) nu dat het dossier op schema zit. 'Er gebeuren op regelmatige basis onteigeningen. Wat mij betreft is er geen vertraging.'Het fietspad moet de veiligheid op de gewestweg verhogen. Nu gebeuren er geregeld zware ongevallen. Volgens het kabinet van Kris Peeters (CD&V), Vlaams minister van Openbare Werken, zijn de mogelijke gevaarlijke punten op de N80 tussen Sint-Truiden en Gingelom geen prioriteit. 'Maar de weg is levensgevaarlijk, zowel voor fietsers als automobilisten', zegt Bogaerts. 'Hij is veel te smal. Twee vrachtwagens kunnen elkaar niet kruisen als er een fietser rijdt. Bij de aanleg van een fietspad, zal de weg tegelijk verbreed worden en dus veiliger worden. Voor ons is een fietspad voldoende.'Het stadsbestuur plant ook andere maatregelen om de veiligheid op de weg te verhogen, waaronder fiets- en voetgangerstunnels. (bja)