N-VA wil studie rond invulling van voormalig militair domein Brustem

Op 29 november 2011, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

N-VA Sint-Truiden is verontrust over de “hoogdringendheid” waarmee het domein van Brustem als evenementenzone moet worden ingekleurd.

Een perceel grond van +/- 130 hectaren is een unieke opportuniteit waar andere steden slechts kunnen van dromen.  Aangezien ook de Limburgse Reconversiemaatschappij zijn fiat moet geven en pas eind december beslist is er van hoogdringendheid bovendien geen sprake.

N-VA roept de meerderheid dan ook op zich niet te laten leiden door de waan van de dag en eerst alle mogelijkheden grondig te onderzoeken.

Het domein is een te kostbare schat om te beperken voor één ontwikkeling.  Wij willen dat minstens een combinatie van verschillende ontwikkelingen onderzocht wordt. Mogelijk kunnen windmolens of een uitbreiding van het bedrijventerrein gecombineerd worden met een evenementenzone.

Wij zijn niet a priori tegen een evenementenzone mits blijkt dat deze invulling effectief de grootste meerwaarde teweegbrengt voor onze stad.

Zullen de (verhoopte) evenementen meer opbrengen dan bv. een opbrengst uit bedrijventerrein-ontwikkeling.  De inkomsten aan onroerende voorheffing van bedrijfsgebouwen is voor een stad een niet te verwaarlozen opbrengst en ook de mogelijke tewerkstelling moet men in rekening brengen.  Eén van de prioriteiten voor het beleid moet het aantrekken van tweeverdieners worden.  Zij zijn de motor van een samenleving en zorgen voor consumptie en inkomsten uit personenbelasting.

Wij vragen dan ook aan de meerderheidspartijen om niet lichtzinnig met het dossier om te springen en hun verantwoordelijkheid op te nemen. Een grondige studie dringt zich op.