N-VA stelt mobiliteitsplannen in vraag

Op 1 april 2011, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Mint onderzocht de grootste problemen rond mobiliteit in Sint-Truiden en stelde die woensdagavond voor aan de bevolking. Ook SP.A en N-VA waren aanwezig op die voorstelling. "Het is een mooi plan, maar het moet ook realiseerbaar en nuttig zijn", stelt ondervoorzitter Jelle Engelbosch. "Zo zou de parkeerroute rond het centrum vier rijstroken moeten bevatten. Voor iedere weggebruiker komt één strook. Iedereen moet dan braaf op één rijstrook rijden, terwijl de busstrook maar al te vaak leeg zal zijn. Dat zorgt voor onnodige files. Ook voor invoegend verkeer uit de zijstraat geeft dit een probleem. En denk maar eens aan de Spaanseburg. Dat is veel te smal om vier rijstroken in te passen."

Vrachtverkeer beperken

Daarnaast stelt de partij zich ook vragen bij het inschakelen van een extern bureau als Mint. "Is Sint-Truiden niet te specifiek met al haar problemen? Ik denk dat het nog grondiger onderzocht kan worden. Zo zou de Veemarkt voor 64 procent bezet zijn, terwijl de bewoners vaak aangeven dat het tot 150 procent gaat. Een gevolg van de meetmethode, dat geeft ook Mint zelf toe. De aanwezigen zoals Filip Moers van SP.a hadden dan ook veel vragen en terecht. Daarnaast is het voorstel om vrachtverkeer niet toe te laten eentje van veel te veel extra kosten en arbeid. De goederen zouden dan overgeladen worden in lichter verkeer op het industrieterrein in Brustem. Dit zorgt voor een extra chauffeur en een extra beurt uitladen. Waarom zouden we het vrachtverkeer niet tijdens bepaalde uren kunnen toelaten zoals in Leuven? Dit voorstel is ooit al behandeld door het schepencollege. Waarom is dat toen niks geworden?"

Tenslotte plaatst N-VA vraagtekens bij de gevolgen voor de lokale handel. "De gevolgen voor de lokale handel zijn eigenlijk een beetje afgewimpeld als vraag. Dat zou zich wel normaliseren na verloop van tijd. Maar eerlijk gezegd is daar geen onderzoek rond gebeurd. De lokale handel is cruciaal voor onze stad, dus we vragen om daar toch nog bijkomend onderzoek te doen." (AVS)