N-VA Sint-Truiden vraagt herziening van het nieuwe mobiliteitsplan

Op 31 maart 2011, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

In kader van het nieuwe mobiliteitsplan vraagt N-VA Sint-Truiden om de voorgestelde “ring” rond de binnenstad te herbekijken.

“Wij staan niet afkerig tegen de globale visie van het plan maar vrezen dat de ring in de huidige vorm - met slechts 1 rijstrook voor wagens -  tot problematische opstoppingen zal leiden” vreest N-VA ondervoorzitter Jelle Engelbosch.  In het huidige plan is voorzien dat de andere rijstrook exclusief wordt voorbehouden voor passerende bussen. Schepen Duchâtelet bevestigde in zijn uiteenzetting thans dat zich voor het busverkeer in Sint-Truiden weinig problemen stelt en er op deze ring slechts om de x-aantal minuten een bus zal passeren.  “Wij willen geen stilstaand verkeer op één strook  ten gevolge van invoegende wagens die uit parkings of uit centrumstraten komen terwijl de andere strook er werkloos bijligt.” vervolgt  Hans Govaerts.

Ook voor het bevoorraden van winkels in het centrum moeten er creatieve oplossingen gevonden worden.  Het voorgestelde idee om goederen op het industrieterrein in Brustem over te laden in kleinere bestelwagens is onhaalbaar. “Wij stellen voor een vaste laad-en losperiode van twee uren te voorzien in de ochtend.” zegt Jelle Engelbosch.

Tenslotte plaatst N-VA vraagtekens bij de gevolgen voor de lokale handel. "De gevolgen voor de lokale handel zijn eigenlijk een beetje afgewimpeld als vraag. Dat zou zich wel normaliseren na verloop van tijd. Maar eerlijk gezegd is daar geen onderzoek rond gebeurd. De lokale handel is cruciaal voor onze stad, dus we vragen om daar toch nog bijkomend onderzoek te doen."

N-VA zal dan ook een bundel met bemerkingen en constructieve voorstellen overmaken aan de bevoegde schepen en het studiebureel.