N-VA overweegt motie van wantrouwen tegen voorzitter Jef Cleeren

Op 26 november 2013, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Druppel die de emmer deed overlopen was de vorige gemeenteraad. Toen lag Engelbosch zwaar in de clinch met voorzitter Jef Cleeren (CD&V), na enkele beledigende opmerkingen. Hij verliet ostentatief de raad. Ook bij andere zittingen slingerden beide raadsleden al grove beledigingen naar elkaars hoofd. De N-VA-fractieleider klaagde eveneens de respectloosheid van de raadsleden aan.

Youtubefilmpjes

‘Waar voorheen de desinteresse van verschillende leden van deze raad beperkt bleef tot het in stilte sms’en of af en toe eens fluisteren tegen de buurman, doet men de laatste tijd blijkbaar om ter hardst zijn best om ostentatief te laten zien hoe weinig het hem of haar allemaal interesseert, met de laatste gemeenteraad als absoluut dieptepunt’, haalde Engelbosch uit. ‘Men begint gewoon luidop te telefoneren tijdens de zitting, youtubefilmpjes worden op gsm bekeken, zelfs mét geluid, er wordt hier rondgelopen om aparte besprekingen te houden, en tijdens tussenkomsten vinden sommige schepenen het zelfs opportuun om puberaal geluiden te maken in de microfoon.’

Minimum aan respect

‘De meeste mensen zitten hier met een oprecht doel, om het beste voor de stad te willen. Een minimum aan respectvolle behandeling is dan het minste wat je zou moeten kunnen opbrengen.’

Ne toffe

‘Een bijzondere taak is hiervoor weggelegd voor u, meneer Cleeren, als voorzitter van deze raad. Helaas heb ik moeten vaststellen dat u niet de rustbrenger maar eerder de aanstoker bent van tumult. U kan het lachen van toeschouwers en partijgenoten dan interpreteren als een bevestiging dat ge ‘ne toffe’ zijt, maar in werkelijkheid brengt u alleen maar chaos en frustratie. Vele gemeenteraadsleden zijn het beu, en niet alleen die van de oppositie. Twee van uw coalitieleden hebben mij zelfs opgezocht om een motie van wantrouwen tegen u in te dienen, maar ik heb te veel eerbied voor uw politiek verleden om uw ontslag als voorzitter van de gemeenteraad te bewerkstelligen.’

Puntjes op de i

De N-VA eist dat in de gemeenteraad de puntjes terug op de i gezet worden: een deftig verloop van de stemming, een ernstige behandeling van de variapunten en een ordentelijk verloop van de discussies.

Cleeren

Voorzitter Jef Cleeren reageerde kort op de aantijgingen van N-VA en gaf de fractieleider op sommige punten gelijk. Hij drong aan op meer respect en meer discipline bij de besprekingen.

Cleeren deed overigens zijn uiterste best om de jongste raad in goede banen te leiden en tot aanvaringen kwam het niet meer.