N-VA kondigt einde van de dorpspolitiek aan

Op 21 december 2012, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Tijdens de voorlaatste gemeenteraad van de huidige legislatuur was het aanwezige publiek, samen met de N-VA-verkozenen, andermaal getuige van een sterk staaltje dorpspolitiek. Niet alleen zijn er een aantal gemeenteraadsleden die steevast 20 minuten te laat komen of een kwartier vroeger vertrekken. Ook het reglement en zelfs de wetgeving werd al meermaals,
wetens en willens, met de voeten getreden.

Automatisch stemsysteem is onwettig

Het zoveelste voorbeeld is het automatische stemsysteem dat op deze gemeenteraad werd ingevoerd. Waar men tot nu een agendapunt moest stemmen door handopsteking kan men dat voortaan doen via het induwen van een knopje. Een logische en nuttige evolutie ware het niet dat het aanwezige publiek enkel het eindresultaat te zien kreeg en niet kon zien hoe elk gemeenteraadslid gestemd had. Het is verontrustend dat de opmerkingen van een
gemeenteraadslid, die er op wees dat men onwettig bezig was, schouderophalend werd ontvangen en men rustig voortdeed. Elke burger zou dus nu de gemeenteraad van 19 novembervolledig ongeldig kunnen laten verklaren. Is dit spijkers op laag water zoeken? Van een mug een olifant maken? Het voorval op zich is misschien wel, maar het is symptomatisch voor de eigengereidheid van de traditionele partijen.

N-VA brengt respect voor gemeenteraad terug

Eén ding is wel alvast duidelijk. Met de N-VA in de gemeenteraad vanaf januari, is het gedaan met deze dorpspolitiek. Het respect voor het hoogste politieke orgaan van onze stad zal terugkomen. Dat kan enkel als er volgens het boekje wordt gewerkt en de meerderheid zich niet boven de eigen reglementen stelt.