Milieuraadsleden zijn energieverspillingen beu

Op 23 augustus 2011, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Met een elektriciteitsverbruik van 260.000 KWh heeft Jeugdcentrum de Tochtgenoot te Sint-Truiden de bedenkelijke eer het meest energieverspillende gebouw van de stad te zijn.

Omwille van technische defecten aan thermostaten en oude installaties is het al enkele jaren onmogelijk om de verwarming te regelen.  Bijgevolg is het er 24/24, winter en zomer, om en bij de 26 graden.  Onlangs diende er nog iemand met een appelflauwte afgevoerd te worden.

Milieuraadsleden Mieke Biets (Groen!) en Jelle Engelbosch (N-VA) brengen deze verspilling, over de partijgrenzen heen, nog maar eens onder de aandacht en vragen eindelijk een definitieve oplossing.

Het exuberante verbruik van de Tochtgenoot is het equivalent van het verbruik van 17 gezinnen, meer dan de helft van het grote administratief centrum of ook nog een middelgrote KMO.  Reeds jaren werd er door de conciërge vruchteloos om een oplossing gesmeekt.

Jelle Engelbosch (N-VA): “Als milieuraadsleden zijn wij het beu dat deze verspilling jaar na jaar wordt aangekaart, en het door de stad toch telkens op de lange baan wordt geschoven. Als het de bedoeling zou zijn om deze hoge kosten als reden te kunnen gebruiken om straks het gebouw te privatiseren dan zouden wij dat een zeer spijtige zaak vinden."

Mieke Biets (Groen!):  “Met het huidige verbruik kan het budget van de begroting geen excuus zijn om deze werken uit te stellen.  De investeringskost is bij dit hallucinante verbruik op zeer korte termijn terugverdiend.”

"Wij hopen dat onze samenwerking de zogeheten ervaren en traditionele partijen op ideeën mag brengen om ook wat vaker de handen in elkaar te slaan in het belang van de stad en zijn inwoners"  besluit Jelle Engelbosch.