Meerderheid weigert positief signaal aan Fighters Against Cancer

Op 6 november 2017, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Het jaarlijkse family event van Fighters Against Cancer ging dit jaar niet in Sint-Truiden door. De organisatoren voelden zich verplicht om uit te wijken naar Landen omwille van de onrealistische veiligheidsvoorwaarden die de stad en de politie oplegden. N-VA-gemeenteraadslid Hans Govaerts vroeg aan het stadsbestuur om een gift van 500 € te doen aan vzw TUKI, het goede doel waarvoor Fighters Against Cancer dit jaar geld inzamelde. De meerderheid weigerde dit positieve signaal.

De Truiense boksclub Death Row is de dragende kracht achter Fighters Against Cancer. Via Fighters Against Cancer organiseren zij jaarlijks een Family event waarvan de opbrengst altijd volledig naar een goed doel gaat. Dit jaar zagen de organisatoren zich echter genoodzaakt om hun evenement niet in Sint-Truiden te organiseren, maar om uit te wijken naar Landen. De reden hiervoor waren de onrealistische eisen die werden opgelegd qua beveiliging. Met het stadsbestuur en de politie van Landen kon men wel op een constructieve manier de nodige afspraken maken. Net als voorgaande jaren was er ook tijdens deze editie geen enkel incident.

“Truiense verenigingen die dergelijke evenementen organiseren, moeten door de stad gesteund worden”, aldus Hans Govaerts. Een gift aan de vzw waarvoor Fighters Against Cancer het evenement organiseerde zou daarom een goed signaal zijn om de organisatoren te laten weten dat de stad wel degelijk achter dit soort van initiatieven staat. De meerderheid ging niet in op het voorstel. “Dit is een gemiste kans om het vertrouwen tussen de stad en een belangrijke Truiense vereniging te herstellen” besluit Hans Govaerts.