Kleedkamers voetbalclubs niet in gevaar

Op 23 juni 2015, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Commotie op de gemeenteraad. Omdat Luc Bels (CD&V) en Johan Mas (Open VLD) niet konden meestemmen voor de goedkeuring van het plaatsen van tijdelijke kleedkamers voor de voetbalclub Zepperen-Brustem had de meerderheid – alweer – geen meerderheid meer en kon het punt niet gestemd worden gisteren.

De evidente veronderstelling dat de oppositie het niet zou aandurven om dit dossier tegen te houden, getuigt van een immense arrogantie van de burgemeester en haar troepen. Met hun gedrag en continue miskenning van de democratie dwingt de meerderheid ons tegen de muur zodat ons niets anders rest dan op te stappen zodra de meerderheid niet in aantal is. Het boek van de pesterijen van de meerderheid wordt stilaan wel heel erg dik.

Geen voetveeg

N-VA fractieleider Jelle Engelbosch: "Mijn partij is geen voetveeg en eist overleg en een respectvolle behandeling. Wij schuiven de elementaire regels van politiek fatsoen niet opzij uit angst voor commotie of stemmenverlies."

"Als het écht de bedoeling was om dit dossier via de gemeenteraad goedgekeurd te krijgen, zou een verantwoordelijke meerderheidspartij overleg plegen. Of was het de bedoeling om dit dossier doelbewust te laten ontploffen om SP.A en N-VA te kunnen beschadigen? Het oppoken van het vuur op de sociale media en de huis-aan-huis-pamfletten die de meerderheid wellicht nog zal rondsturen sterken mijn vermoedens van het laatste."

Kleedkamers komen er sowieso

"Bovendien is het een politieke storm in een glas water.  Er is geen enkel probleem. Het is niet omdat het dossier gisteren niet goedgekeurd werd, dat het dossier effectief geblokkeerd wordt. Geen enkele partij, niet CD&V, niet Open VLD, niet SP.A en niet N-VA  wil dit dossier tegenhouden. De burger mag en zal niet het slachtoffer worden van de onverantwoordelijke manier waarop deze stad wordt bestuurd."

"Er zijn verschillende oplossingen mogelijk en ik steek er persoonlijk mijn handen voor in het vuur dat de kleedkamers er zullen staan voor de start van het nieuwe voetbalseizoen."