Klacht tegen deal van 1 miljoen euro

Op 24 augustus 2016, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden
Jo Francois

N-VA Sint-Truiden diende gisteren een klacht in tegen de deal die het stadsbestuur van Sint-Truiden sloot met de aannemer die de Grote Markt aanlegde. Deze laatste ontving zonder enige rechterlijke procedure een schadevergoeding van maar liefst 975.000 euro van het gemeentebestuur. De N-VA stelt dat het schepencollege haar bevoegdheid te buiten ging en wil de dadingsovereenkomst laten vernietigen.

“Deze onderlinge deal doet onze wenkbrauwen fronsen”, stelt Jo Francois, “vanwaar die ongelooflijke haast waarmee dit afgehandeld werd? De werken aan de markt waren immers beëindigd; waarom niet de nodige tijd nemen en een grondig onderzoek toelaten?"

“De aannemer gaf in november aan dat hij enkel een langere termijn wenste, nu wordt er plots bijna een miljoen euro aan schadevergoeding betaald op een aanbesteding van minder dan twee miljoen euro”, alsnog een verbijsterd raadslid François. “Een dergelijke wanverhouding zonder enige openbaarheid, dat doe je niet zomaar.”

Het schepencollege meende dat deze monsterboete met hoogdringendheid moest betaald worden om de kosten van een gerechtelijke procedure te vermijden. “Onzin, een dading kan je op eender welk moment afsluiten, daar is geen haast bij. Bovendien vraag ik me af of er van dergelijke boete wel sprake kan zijn.”

Na de vernietiging van deze overeenkomst zal hopelijk een grondig onderzoek kunnen gebeuren en de ware toedracht naar boven komen.