Jong N-VA voert actie voor een officiële Vlaamse feestdag

Op 9 juli 2010, over deze onderwerpen: Activiteiten & partij

Pendelaars in de stations van Kortrijk, Sint-Truiden, Herentals, Gent, Izegem en Mechelen kregen een strooibriefje waarin hen een prettige feestdag wordt toegewenst. Jong N-VA wil dat de federale overheid hier zo spoedig mogelijk een wettelijke regeling rond uitwerkt. Volgens de N-VA-jongeren wordt die wens ook gesteund door de Vlaamse regering, zo gaf minister-president Peeters aan op een vraag van Marc Hendrickx, indien er een akkoord wordt gevonden met de sociale partners. Ambtenaren van de Vlaamse overheid, de gemeenten en sommige banken krijgen al langer vrijaf op 11 juli. Toch is er nog geen algemene regeling voor alle Vlaamse werknemers. Kamerlid Ben Weyts diende in de vorige legislatuur reeds een wetsvoorstel in dat een dergelijk betaalde feestdag moet mogelijk maken, zonder al te veel bijkomende kosten. Alle werknemers krijgen vrijaf op de feestdag van hun gemeenschap. In ruil wordt de eerste te vervangen feestdag niet gecompenseerd. In een jaar waar er geen feestdag samenvalt met een zondag, wordt de feestdag van de gemeenschap toch gegarandeerd. In dat jaar hebben we dus een bijkomende, elfde feestdag. (AHO)