Jeugd- & fuifbeleid in Sint-Truiden

Op 1 maart 2007, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Het stadsbestuur van Sint-Truiden pakt de laatste jaren graag uit met al wat zij voor de jeugd verwezenlijkt heeft. Als jongere wil ik in dit artikel die verwezenlijkingen even onder de loep nemen.

Vorig jaar kreeg Sint-Truiden - na vele jaren - eindelijk terug een jeugdhuis, ‘De Resoor'. Dit jeugdhuis ontvangt jaarlijks ongeveer € 12.500 aan subsidies. Niet slecht, zal u op het eerste zicht denken. Toch is dit bitter weinig als men het hele jaar door activiteiten organiseert voor de Truiense jeugd. Want met dat geld moeten niet alleen die activiteiten georganiseerd worden, maar moeten ook de vaste kosten betaald worden, zoals o.a. de verzekering en de verwarming. Diegenen die al in De Resoor geweest zijn, zullen al gevoeld hebben dat voor dit laatste niet al te veel geld is.

Desondanks slaagt De Resoor er wel in om heel wat vernieuwende activiteiten op poten te zetten. Op 6 maanden tijd hebben ze maar liefst 24 activiteiten georganiseerd! Waaronder film- en spelletjesavonden en momenteel zijn ze volop aan het werk aan een tentoonstellingsruimte voor jonge kunstenaars. Daarnaast hebben ze nog vele andere goede ideeën die uit geldgebrek moeten uitgesteld worden. Ik denk bv. aan een computerruimte voor jongeren die thuis geen toegang hebben tot het internet.

Het jeugdhuis levert met beperkte middelen dus schitterend werk. Spijtig genoeg is niet iedereen opgezet met De Resoor. Enkele buurtbewoners klagen regelmatig over nachtlawaai en men krijgt ook het verwijt te horen een ‘drugskot' te zijn. Dat laatste klopt zeker en vast niet. In tegenstelling tot sommige (dans)café's, tolereert De Resoor totaal geen druggebruik. Dat een fuif wat nachtlawaai met zich meebrengt, is helaas onvermijdelijk. De Resoor probeert dit echter binnen de perken te houden en heeft als gebaar van goede wil al een ‘nachtpakket' aangeboden aan de omwonenden. Bovendien wordt er zeker niet elk weekend gefuifd in De Resoor. Als jeugdhuis mogen zij slechts 12 fuiven per jaar organiseren.

Maar niet alleen in De Resoor wordt er gefeest. Vele jeugdverenigingen organiseren graag eens een fuif in de parochiezaal van hun dorp of wijk. Maar vorig jaar liet haast geen enkele zaal dit nog toe. De jeugdverenigingen die het zich konden veroorloven moesten uitwijken naar duurdere privé-zalen. Mede op voorstel van Jong N-VA heeft de jeugdraad dit besproken met het stadsbestuur zodat er nu een spreidingsbeleid is. Dit houdt in dat elke parochiezaal een aantal fuiven per jaar moet toelaten. Op die manier zijn de lasten gespreid en kan de Truiense jeugd terug een fuif in eigen dorp organiseren. Jong N-VA Sint-Truiden zal erop blijven toezien dat dit principe ook in de toekomst gerespecteerd wordt.

Wanneer het over fuifzalen gaat, komt steeds het door de stad gekochte oude Belgacomgebouw aan het station ter sprake. Op zich een mooi project: er is een grote polyvalente zaal die vele mogelijkheden biedt. Het is echter ook een duur project. Want de kosten om het asbest te verwijderen zullen niet mals zijn. Ook is het verkeerd dat men dit tracht te verkopen als een jeugdproject terwijl de zaal voor vele doeleinden zal gebruikt worden. Wel wordt het gefinancierd met middelen van het jeugdbudget. Dus minder geld voor andere jeugdprojecten!

Het stadsbestuur wil duidelijk wel iets voor de jeugd doen. Spijtig genoeg ontbreekt het hen aan een duidelijke visie.