Jelle Engelbosch (N-VA) boos om verkeersboetes

Op 5 februari 2014, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden, Mobiliteit

In een verzoek aan het schepencollege eist Jelle Engelbosch, fractieleider van N-VA een overleg tussen het stadsbestuur en de lokale politie. Op een week tijd werden bijna 200 automobilisten beboet die een tijdelijke verkeersaanpassing op de Houtmarkt negeerden. Door bouwwerken is daar een tijdelijk éénrichtingsverkeer ingevoerd.
Geen probleem ware het niet dat de vereiste signalisatie niet zichtbaar was voor de automobilisten.

De kassa rinkelt
 

“Het is bedenkelijk dat men tijd en middelen steekt om enkele agenten verdekt op te stellen met als enig doel zoveel mogelijk boetes van 165 euro te schrijven.  Deze agenten hadden hun tijd nuttiger kunnen besteden door de chaos ter plaatse in goede banen te leiden of de signalisatie zichtbaar te hangen”. zegt Jelle Engelbosch boos.  Op enkele dagen werden 200 automobilisten beboet.  “Dit is een schaamteloos  spelletje burger-pesten om de kassa te doen rinkelen en heeft met verkeersveiligheid niets te maken”.

Situatie aangepast
 

Dat Engelbosch duidelijk een punt heeft, bleek slechts enkele dagen na zijn verzoek.  In samenspraak met de politie werd de signalisatie aangepast en op zichtbare hoogte gehangen.

“Ik ga andere mensen niet adviseren wat ze moeten doen maar als ik zelf een boete zou hebben ontvangen, zou ik het minnelijk voorstel alleszins niet aanvaarden.” blijft Engelbosch voorzichtig.

Er is geen wettelijke regeling inzake de hoogte van verbodsborden, maar ze moeten wel zichtbaar zijn.

Het Reglement voor de wegbeheerder stelt als richtlijn een algemene hoogte van 2,20m in stedelijk gebied. Hier hing het bord amper een meter hoog.
 
Scheiding der machten

De boete kwijtschelden kan uiteraard niet meer. “ Het minste wat ik nu verwacht is dat het parket op de hoogte wordt gebracht van de onduidelijke signalisatie zodat het parket de boetes van mensen die nog niet betaalden, hopelijk zal seponeren.” zegt Jelle Engelbosch.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is