Herinrichting Grote Markt is een gemiste kans

Op 13 mei 2015, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Het bestuur van Sint-Truiden stelde deze week de herinrichtingsplannen van de Grote Markt voor aan de pers en het publiek. Het hele weekend stonden burgemeester en schepenen te glunderen naast de gemaakte maquette om de burgers te overtuigen van de mooie plannen. Een kritische noot was blijkbaar niet gewenst. De oppositie werd op geen enkele manier ingelicht over de plannen en moest via via aan informatie geraken. Al snel werd duidelijk waarom.

Kwartier gratis parkeren afgeschaft

Het is positief dat men een aantal laad- en loszones voorziet voor vrachtwagens. Die hebben toegang tot 10u. Na 10u worden dit een zeer beperkt aantal gratis parkeervakken waar je maximaal een half uur mag staan. N-VA Sint-Truiden is niet te spreken dat men dit nu aangrijpt om het gratis kwartier parkeren – dat vandaag in de volledige betalende zone geldt – af te schaffen. Snel een brood kopen of bij de slager passeren, wordt dan wel heel erg duur in het stadscentrum. Men dwingt de burger om naar de supermarktketens te gaan.

Toilet voor personen met een handicap alweer vergeten

Na heel wat onderhandelingen kreeg  N-VA vorig jaar het akkoord van de voltallige gemeenteraad om een toilet voor personen met een handicap te voorzien op de Grote Markt. CD&V en Open VLD weigeren vandaag echter om deze beslissing te honoreren en schuiven de beslissing op de lange baan. Van verder uitstel of een andere locatie kan er voor N-VA geen sprake zijn. Wij eisen dit nu.

Puzzel van bloemen- en bomenbakken

Over kleuren en smaken valt uiteraard niet te twisten. Toch stellen wij ons luidop vragen bij het esthetische aspect van het verhaal. Op 1 centrale boom na (waarvan N-VA hoopt dat het een mooie Haspengouwse fruitboom wordt) zit alle beplanting in verplaatsbare bloembakken. Als reden haalt de meerderheid aan dat alles verplaatsbaar moet zijn. Wij vinden het vooral rommelig.

Fietsers en scholen

Wat meteen in het oog springt, is dat er weinig rekening is gehouden met de fietser. Van een aparte fietsstrook is geen sprake en men verplicht de fietsers tussen de wandelaars, het autoverkeer en de bloembakken te laveren.
Om een autoluwe markt te bereiken, verkiest men om de doorgang naar de Zoutstraat en Plankstraat door te knippen. Een effect waar men geen rekening mee heeft gehouden, is dat men op die manier de druk verhoogt op de schoolomgeving. Dit nattevingerwerk verplicht de burger tot een intensiever gebruik van de omliggende zijstraten zoals de Ridderstraat, Stenaertberg en de Schepen de Jonghstraat. Dit kan voor onze partij niet.