Gouverneur vernietigt gemeenteraadsbeslissing

Op 15 februari 2014, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Jelle Engelbosch (N-VA) diende een klacht in bij de Gouverneur voor mogelijke belangenvermenging van Schepen Carlier. Deze laatste was, als directeur van cv Kleine Landeigendom betrokken partij tijdens de gemeenteraadsstemming over een bouwproject. Meer zelfs, omdat ook de cv Nieuw Sint-Truiden betrokken was, eiste Engelbosch dat ook burgemeester Heeren, gemeenteraadsvoorzitter Cleeren, OCMW-voorzitter Monette en raadslid Elen de zitting zouden verlaten.

Alle betrokkenen weigerden echter op te stappen waarop Engelbosch (N-VA), gesteund door de volledige oppositie, klacht indiende bij de Gouverneur. Hij krijgt nu gelijk.

De gemeenteraadsbeslissing wordt geschorst waardoor het sociale bouwproject van 28 woningen op de Olympialaan en Ziekerenweg voorlopig niet kan doorgaan. Aangezien de oppositie voortaan bij alle punten inzake sociale bouwprojecten in de meerderheid is
kunnen er zonder de steun van de oppositie deze legislatuur geen voorwaarden van sociale
bouwprojecten goedgekeurd worden.

Deze beslissing heeft dus gevolgen voor alle sociale bouwprojecten in onze stad.

“Wij hebben altijd gezegd dat wij tegen bijkomende sociale woningbouw in Sint-Truiden zijn. Wij zitten bijna over de opgelegde norm uit het grond- en pandendecreet terwijl vele andere steden en gemeenten zeer ver achter blijven. Het is eerst aan die steden om een inhaalbeweging te doen. Sint-Truiden mag zich niet geroepen voelen om in haar eentje de wachtlijsten van gans de regio weg te werken.”

“Sint-Truiden moet focussen op het aantrekken van tweeverdieners en jonge gezinnen die in Sint-Truiden willen komen wonen, consumeren en belastingen betalen. Wij glijden af van een zorgstad naar een zorgenstad.”

Belangrijk wordt natuurlijk de houding van de andere oppositiepartij, SP.a.