• Header N-VA Sint-Truiden
  • Sint-Truiden
N-VA Sint-Truiden

‘Goedkoper voor stad, duurder voor inwoners’

Op 27 november 2013, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

De dienstverlening aan de burgers blijft, naast enkele wijzigingen, behouden. De stad voert wel enkele taken in eigen regie uit: de glasophaling, het snoeihout en de ophaling van het grof huisvuil in het voorjaar. Daarvoor, en voor andere bijkomende taken, blijft de jaarlijkse dienstenbelasting behouden. Het stadsbestuur werkt ook een pakket van sociale begeleidingsmaatregelen uit als ondersteuning van ‘zwakkere’ inwoners.

Niet op eiland wonen

‘We zijn de laatste gemeente die de overeenkomst met Limburg.net goedkeurt. We zijn verplicht om dit te doen. We kunnen niet op een eiland wonen. Voortaan zijn de spelregels beter op elkaar afgestemd en kunnen we afvaltoerisme voorkomen. Als we de dienst in eigen regie houden, zijn ook zware investeringen nodig en door de overdracht betalen de gezinnen nu niet meer dan voordien. Een gezin van drie personen betaalt 142,60 euro rechtstreeks aan de intercommunale en krijgt de nodige huisvuilzakken. Wie meer huisvuil produceert, betaalt meer’, merkt schepen van Milieu Hilde Vautmans (Open VLD) op.

‘Duurste van het land’

Zowel SP.A als N-VA maakten brandhout van de berekeningen. Beide partijen kwamen uit op een bedrag van 226, 60 euro en dat is een verhoging van meer dan 100 euro, in vergelijking met de huidige kostprijs. ‘De duurste afvalfactuur van het land en een verdoken asociale belastingverhoging’, noemt SP.A-fractieleider Filip Moers de overeenkomst. ‘De CD&V/Open VLD-meerderheid rekent de kosten volledig door aan de inwoners. Andere gemeenten komen in de rekening tussen om de factuur te verminderen. De stad Sint-Truiden komt voor geen cent tussen. De regeling is goedkoper voor de stad, maar duurder voor de inwoners. Voorts zijn er nog bijkomende aanpassingen. De gft-sticker stijgt voor appartementsgebouwen van 12 naar 20 euro voor de kleine bak en voor de grote bak van 36 naar 40 euro. De huisvuilzakken krimpen met 30 procent, maar worden wel duurder. De meerderheid verhoogt de belastingen niet, maar laat de intercommunale de boeman spelen en zorgen voor de inkomsten.’

Volgens N-VA-fractieleider Jelle Engelbosch laat het ­bestuur de Truienaar dubbel betalen.

Elk Truiens gezin ontvangt vanaf volgend jaar één factuur waarop al de uitgaven voor de ophaling van het huishoudelijk afval staan. ‘Het stadsbestuur blijft voorstander van het principe ‘de vervuiler betaalt’. Hoe meer men composteert en recycleert, hoe minder men betaalt. Daarom komen er volgend jaar extra sensibiliseringscampagnes om de afvalhoop te verminderen’, besluit Vautmans