Geen blauwalgen in parkvijver Sint-Truiden

Op 30 juli 2019, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Er zitten géén blauwalgen in de vijvers van het stadspark van Sint-Truiden. Dat blijkt uit een onderzoek dat het stadsbestuur liet uitvoeren naar aanleiding van de opschudding die hierover werd gecreëerd.

Meten is weten. De voorbije dagen zaaiden oppositiepartijen sp.a en Sterk ongerustheid over de vermeende aanwezigheid van blauwalgen en ronddobberende kadavers in de vijvers van het stadspark. Het stadsbestuur van Sint-Truiden liet daarop meteen een analyse uitvoeren naar de waterkwaliteit van de vijvers in het stadspark.

Stuifmeel afgepompt

De resultaten van het labo-onderzoek zijn echter kristalhelder: het water van de parkvijvers bevat géén sporen van blauwalgen. De gehaltes opgelost zuurstof en chemisch zuurstofverbruik - beide parameters voor de aanwezigheid van blauwalgen - liggen duidelijk onder de voorgeschreven normvoorwaarden.

Dat het water de afgelopen weken minder fraai oogde, is te wijten aan weggewaaid stuifmeel en resten van planten rondom de vijvers. Deze plantenresten - die overigens ongevaarlijk zijn - worden in functie van het uitzicht afgepompt. Ook de dierenkadavers - het bleek om één toevallige dode vis en één vogel te gaan - werden verwijderd.

“De recente berichten over blauwalgen en de zogezegde verontreiniging van de parkvijvers waren met andere woorden pure stemmingmakerij door de oppositie, die bovendien op geen enkele feitelijke gegevens was gestoeld. Men wilde op basis van deze speculaties zelfs de Inspectiedienst Dierenwelzijn inschakelen. Stel je voor?! Wij betreuren het dan ook ten zeerste dat door dit alles paniek is ontstaan onder onze bevolking en dat onze stadsmedewerkers hierdoor in diskrediet zijn gebracht. Wij vragen daarom excuses van de oppositie die verantwoordelijk zijn voor deze desinformatie en de kaakslag naar onze medewerkers in wiens deskundigheid blijkbaar weinig vertrouwen wordt gesteld”, reageert waarnemend burgemeester Jelle Engelbosch (N-VA).