Geen belasting op inverkeerstelling voor professionele drones

Op 8 december 2016, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Het Vlaams Parlement kwam gisteren tot de beslissing dat professionele drones zullen kunnen worden ingeschreven zonder de betaling van een belasting op inverkeerstelling. Drones werden voorheen gezien als vliegtuigen, wat zou neerkomen op een bijdrage van 2000 euro per nieuw ingeschreven drone. Het gaat hier voor alle duidelijkheid niet over drones uit de speelgoedwinkel, maar wel om degene die ingezet kunnen worden voor allerlei innovatieve toepassingen.

De inspanningen van de N-VA in het Vlaams Parlement geven deze sector, die in onze provincie enorm snel groeit, een extra boost. Het goedgekeurde amendement heeft ook zijn weerslag op onze stad. Op de oude luchtmachtbasis in Brustem zal binnenkort een campus ontstaan waar nieuwe toepassingen voor drones getest kunnen worden: Drone Valley. Voor de tweede grootse testzone van Europa is het nieuwe amendement een bijkomende opsteker. Eerder werd ook al duidelijk dat er in het gebied van de luchtmachtbasis speciale uitzonderingen zullen zijn op wetgeving betreffende de maximale hoogte waarop drones mogen vliegen.