Fietsdiefstallen station Sint-Truiden

Op 1 februari 2009, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

Uit cijfers van de afgelopen jaren blijkt dat er in de politiezone Sint-Truiden-Gingelom-Nieuwerkerken minder fietsen gestolen werden. Puik werk van de politie dus. Opvallend is echter dat de fietsdiefstallen in de omgeving van het station een plaag blijven en zelfs toenemen. Balen is het wanneer je terugkomt van je werk met de trein of bus en je fiets gepikt is. We vragen dan ook een oplossing voor dit al jaren aanslepende probleem. Zeker in deze tijd waarin de burger, terecht, wordt aangezet meer gebruik te maken van het openbaar vervoer en de auto thuis te laten om files te vermijden, ten gunste van het milieu en de portemonnee.

Mogelijke oplossingen zijn het installeren van camera-’s rond de fietsstallingen. Het systeem met de fietsboxen dat momenteel al op de parking van het Europaplein wordt toegepast lijkt ook een succes. De oplossing zal van het stadsbestuur moeten komen, aangezien de burger zelf al inspanningen doet o.a. door het aanschaffen van stevige sloten (die ze zoals aangeraden met het kader van hun fiets vastmaken indien de accommodatie dit toelaat, of door het laten graveren van hun rijksregisternummer in hun fiets).

Zeer nuttig is dat men via de website van de politie aangifte kan doen van fietsdiefstallen: http://www.police-on-web.be. N-VA pleit wel voor betere toegankelijkheid tot deze site, dus zonder kaartlezers e.d. Een extra oplossing lijkt ons een databank, aangelegd door de politie, met foto’s van alle teruggevonden fietsen. Zo kunnen slachtoffers hun fiets ook terugzoeken zonder
nodeloze verplaatsingen.