Eindejaarsactie Trud'Or: mooi, maar duur geschenk

Op 17 december 2014, over deze onderwerpen: Politiek in Sint-Truiden

De 'Shop & the city'- eindejaarsactie van Trud'Or deed heel wat stof opwaaien in de media. Dankzij deze actie maakten heel wat shoppers uit naburige gemeenten een uitstap naar Sint-Truiden om daar hun kerstinkopen te doen. Dit was duidelijk een succes en de lokale handelaars profiteerden optimaal van de extra inkomsten. Mooi meegenomen en knap werk van handelsorganisatie Trud'Or.

Maar, tegelijk werd de Trud'Or-belasting voor de lokale handelaars stevig opgetrokken, met gemiddeld meer dan 100 euro. Grote winkels betalen nu meer dan 1000 euro belasting voor de Trud'Or-activiteiten. Kleine winkels dragen minstens 400 euro bij. Deze belastingverhoging gaat in tegen eerder gemaakte afspraken, en de extra Trud'Or-kosten worden zo rechtstreeks verhaald op de lokale handelaars. "Het kan toch niet dat lokale handelaars ervoor moeten opdraaien wanneer Trud'Or budgettair niet rond geraakt? Overal wordt de riem aangespannen. Misschien moet Trud'Or maar wat efficiënter met de middelen omspringen, om te vermijden dat er extra druk komt op de lokale handelaars. Trud'Or is een breedgedragen Sint-Truidens initiatief. Het zou zonde zijn moest dit instorten door grootheidswaanzin. Daar heeft niemand wat aan", zo spreekt N-VA-fractieleider Jelle Engelbosch.