Eedaflegging 3de N-VA schepen Nina Kvikvinia

Op 21 december 2021
eedaflegging Nina Kvikvinia

Gisteren tijdens de gemeenteraad legde Nina Kvikvinia de eed af als 3de N-VA schepen. Ze kreeg meteen heel wat bevoegdheden toegewezen die ze vanaf 1 januari met volle overgave ter harte zal nemen. Benieuwd naar haar plannen inzake beleid?
Lees het nu

Op de gemeenteraad van Sint-Truiden werd gisteren Nina Kvikvinia (N-VA) ingezworen als vijfde schepen en krijgt ze de bevoegdheden van leefmilieu en natuur, jeugd, toerisme, flankerend onderwijs, kinderopvang en opvoedingswinkel, diversiteit, gelijke kansen en Noord-Zuidintegratie. “Ik wil de komende drie jaar voortbouwen op de beleidsprioriteiten die we als bestuursploeg bij begin van de legislatuur in 2019 hebben uitgezet”, klinkt het vastberaden. Een gesprek.

Proficiat met uw aanstelling. U hebt een resem aan bevoegdheden. We zijn benieuwd wat er op de planning staat inzake beleid.

Kvikvinia: “Voor het beleidsdomein Toerisme willen we graag een gezinscamping uitbouwen in onze stad. Campingtoerisme in eigen land is aan een zeer sterke opmars bezig, niet in het minst door de coronapandemie. Sint-Truiden moet hier op de kar springen. Zo kunnen we nog meer toeristen lokken naar het hart van Haspengouw, een win-win voor de lokale handel en horeca.

Hoe staat het met de opvangplaatsen in de kinderopvang?

Kvikvinia: “Dat ga ik verder optimaliseren, zeker in het kader van het nieuwe decreet Buitenschoolse Opvang. We hebben daar als lokaal bestuur een belangrijke regierol. We moeten er voor zorgen dat alle inrichters van kinderopvang, ook die van de vrijetijdsactiviteiten in de vakantieperiodes, een op elkaar afgestemde aanbod voorzien zodat niemand uit de boot valt. Voor mij persoonlijk is het belangrijk dat we in onze stad aan de opvangnoden van werkende ouders kunnen voldoen. In een gezinsstad als Sint-Truiden moeten de werkende ouders, zowel tweeverdieners, als alleenstaanden, kunnen rekenen op flexibele kinderopvang, met voorrang als het moet.”

Ook ‘de jeugd’ zit in uw portefeuille. Wat wil u de komende drie jaar bereiken voor hen?

Kvikvinia: “Ik wil de nadruk leggen op meer groene ruimte voor jongeren. Er zijn al een aantal onthardingsprojecten lopende in onze stad, o.a. op de Veemarkt. En daarin kadert ook de aanleg van een nieuw skatepark want het huidige is écht aan vervanging toe. Ook in Zepperen zijn er plannen om een nieuw duurzaam skatepark aan te leggen. Op de Speelhofsite loopt er al een restauratieproject, maar daar zou ik bijkomend een plek willen maken voor gezinnen: een gevarieerd speeldorp waar iedereen van 0 tot 88 jaar zijn hart kan ophalen! En in samenwerking met hogere overheden en regionale partners wil ik zorgen voor meer publiek toegankelijk groen- en bosgebied.”

Als afsluiter is het leuk om u wat beter te leren kennen op persoonlijk vlak. Wat mogen we weten? Waar gaat uw tijd zoal naartoe?

Kvikvinia: “Ik ben getrouwd en mama van twee kinderen. Ons Anna is net 12 geworden en studeert Latijn in het eerste middelbaar. Onze zoon Maxime is onlangs 7 geworden en zit in het tweede leerjaar. Net als bij elke werkende mama blijft er weinig vrije tijd over voor mij. Zeker als je rekening houdt met de hobby’s van de kinderen. In het weekend ben ik graag op een basketbalmatch van Anna of op een voetbalmatch van Maxime te vinden. Op zondag is het brengen en halen van en naar de jeugdbeweging. Als er hier en daar toch nog een vrije avond tussen valt, probeer ik af te spreken met de vriendinnen. En nu de kinderen wat groter zijn, proberen we met het hele gezin wat vaker te reizen. Als je weet dat ik geboren ben ik de Sovjet-Unie, waar de grenzen oversteken je leven riskeren betekende, is mijn passie om zoveel mogelijk van de wereld te zien niet moeilijk te verklaren. Gelukkig deelt mijn man diezelfde interesse en proberen we de reismicrobe door te geven aan onze kinderen.

Rudi De Cock, 21/12/’21

tekstbron Haspegouwnieuws