Democratie niet meer van tel in Sint-Truiden

Op 27 mei 2015, over deze onderwerpen: Filmpjes gemeenteraad, Politiek in Sint-Truiden

De voltallige oppositie stapte dinsdag misnoegd op tijdens de gemeenteraad in Sint-Truiden. Aanleiding was dat de oppositiepartijen op geen enkel moment geraadpleegd werden bij de herinrichting van het centrum. In een respectvol en democratisch bestuurde stad wordt eerst gedebatteerd en dan pas een beslissing genomen. Maar het stadsbestuur veegde daar voor de zoveelste keer de voeten aan en besliste zonder inspraak over de herinrichting van het stadscentrum.

De N-VA pikt de houding van het stadsbestuur niet langer. Op geen enkel moment werden de oppositiepartijen betrokken bij de herinrichting van de stad. Er werd zelfs geen raadscommissie georganiseerd. Elke vorm van debat over de herinrichting van de Grote Markt werd zo op voorhand vermeden.

Schoolomgeving

N-VA-fractieleider Jelle Engelbosch hekelt de ondoordachte goednieuwsshow van het stadsbestuur. “Er zijn nog heel wat inhoudelijke knelpunten niet uitgeklaard en de burger is weer de dupe van deze lust om aandacht van de meerderheid. Door het marktplein autoluw te maken, creëer je een verkeersinfarct rond de scholen. De scholieren zullen nu moeten slalommen tussen de auto’s. Ook is het kwartier gratis parkeren zonder enig debat afgeschaft, wordt het marktplein een kakofonie van bloembakken, en het toilet voor personen met een handicap staat nog steeds niet ingepland. In plaats van een vernieuwend concept, is deze herinrichting een voorbeeld van smakeloosheid.”

Belangenvermenging van Schepen Carlier

Door het opstappen van N-VA en SP.A dreigde een algemene schorsing van de gemeenteraad, omdat Schepen Carlier wegens belangenvermenging de zaal moest verlaten bij agendapunt 11 over ‘Kleine Landeigendom’. De voorzitter verplaatste dit handig naar het einde van de agenda, waarop Schepen Carlier dan nog weigerde buiten te gaan. Meermaals werd hij hierover al op de vingers getikt door de Gouverneur, maar een nieuwe berisping lijkt hem niet te deren.